Ofrivillig pappa! Hjälp!
02.11.2019
Jag tror jag kanske kommer bli ofrivillig pappa och undrar om jag skulle slippa undan allt ansvar när hon tänker behålla barnet. Finns det någon chans att slippa undan? Orolig man.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.11.2019
Hej.
Jag känner inte alls till er situation, så jag vet inte under vilka omständigheter hon har blivit gravid. Verkligheten ser dock ut så, att har en kille och en tjej sex så finns det en risk att tjejen blir gravid. Tjejen har då rätt att fatta beslutet om vad hon vill göra - behålla barnet eller inte, och i det har du givetvis rätt att säga din åsikt - men du har inte rätt att fatta beslutet om saken.
Sen väljer du själv om du vill vara delaktig som förälder eller inte. Där tänker säkert alla lite olika, men jag kan föreställa mig att det är någonting du kan tänkas ångra senare om du redan nu fattar ett beslut om att du inte alls tänker vara delaktig. Det innebär ju inte att du behöver vara tillsammans med mamman till ditt barn, det är möjligt att vara en god förälder även om man inte lever ihop. Men som sagt - vill du inte ha någon som helst aktiv del i ditt barns liv så måste du inte heller det.
MEN
Du är skyldig att betala underhåll för barnet tills det fyller 18. Beroende på vad du har för inkomster så är detta någonting man kan få hjälp med via socialen efter att barnet är fött.
Jag förstår att det hela känns väldigt rörigt just nu. Men det kommer inte alltid att kännas så. Ta en sak i taget. Först och främst får du vänta tills hon har bestämt sig för vad hon vill göra. Efter det kan du börja fundera över din egen delaktighet och göra det bästa av situationen. Det kommer att ordna sig.
Kram
Tessi