Orolig
19.10.2018
Hej! Rakt på sak: Är väldigt orolig att det finns en chans att jag är gravid och känner jag vill skriva av mig lite eftersom detta bokstavligen äter upp mig inuti.
Är ganska ny till singel livet efter ett ganska långt förhållande och använder mig inte av några preventivmedel i nuläget, på grund av olika själ.
För ett tag sen började jag träffa en kille efter en utekväll, inget seriöst och inga planer på att bli tillsammans så jag har ändå varit noga med att använda skydd, såklart. Men jag börjar vara lite rädd att jag stirrat mig blind på en händelse som skedde för ungefär 2 veckor sen..
båda visste nog om konsekvenserna men gjorde det ändå utan skydd, dessutom efter en utekväll så chansen att han kommer var nog inte stor. Dumt , jävligt dumt. Things got intense, alkoholen svalnade av , och det hände ändå. Jag var inte alls beredd. Frågade minst 10 gånger ifall det var lugnt för enligt honom fanns det ingen chans att han kom inuti mig och gav mig tillsist.
Med att stirra mig blind menar ja verkligen det eftersom jag bestämde mig för att inte ta något akut p-piller, också på grund av att jag är så känslig mot dom och tar dom inte i onödan , medans det såklart aldrig är onödigt att ta dom. Ångrar!
Jag känner mig väldigt uppsvullen som aldrig förr och det sticker till lite i magen nu som då, lite men inga kraftiga verkar. Känns dock liknade till stressmage men nu ska jag inte vara för naiv igen. Har även ont i nedra ryggen
Min mens borde komma om ca. 1 vecka men börjar bli mer och mer orolig. Tänk om inte?
Kan inte änns tänka mig var jag ska börja ifall detta har hänt. Jag har en ganska tuff tid ännu de sista månaderna av 2018 och ser fram emot nya tider och förhoppningsvis jobba utomlands. Så mycket planer och skulle psykiskt inte kunna klara det. Jag är absolut inte redo för barn och ser på stort allvar med hela grejen att bli oönskat gravid och abort osv.
Nej. Är helt enkelt livrädd. Ska ett av de få misstagen av resultera till ett positivt resultat? Ja ni hör ju, jag håller på bli galen av dessa tankar och känner mig som världens sämsta
person just nu.. jag vet man ska inte ta saker och ting i förhand men är expert på det tyvärr. Så varför dessa ”kremppor”? Eller är det bara kroppen som spökar...
Ni är ju inga spå-damer och kan förstås inte förutse detta men jag kände iallafall att det vore skönt med en annan synvinkel eftersom inga kompisar skulle ändå ta detta på allvar. ”Du övertänker” ”Gå och ta ett blodprov” ”Äh”
Snälla hjälp. Min hjärna går på högvarv
I

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2018
Hej.
Jag vet ungefär hur du känner dig. Jag vill börja med att konstatera att du inte är "världens sämsta person". Visst, ni gjorde ett misstag - men det kan hända vem som helst och händer väldigt, väldigt många.
Som jag förstår det på basen av det du skriver så kom han alltså inte i dig. Jag vet inte hur regelbunden din menscykel är, och i vilket skede du brukar ha ägglossning, så på den fronten kan jag inte vara till så stor tröst. Men hur man än gör så är det bara ett par dagar per månad som man kan bli gravid, och utan utlösning är chansen/risken betydligt mindre. Du vet givetvis redan om risken för att bli gravid genom försatsen - men utan att det sammanfaller med ägglossningen så är inte detta heller en möjlighet. OM din menscykel följer det vanligaste mönstret så skulle du inte ha haft den då du hade sex, utan först veckan därpå.
De symtom du beskriver, uppsvälldheten och stickningarna kan precis lika väl (antagligen mer sannolikt) bero på pms eller på precis vad som helst. Eftersom det ännu då du skrev var en vecka kvar till din mens så är det osannolikt att symtomen skulle bero på en graviditet, eftersom halten hcg i ditt blod inte skulle vara tillräckligt hög ännu för att åstadkomma några symtom.
Försök att ta en sak i taget, jag VET att det är svårt då hjärnan går på högvarv och det känns som man skall bli galen och inte får stopp på sina tankar. Men just nu, i denna sekund så kan du inte göra någonting alls åt saken. Bara vänta. OM din mens är sen så tycker jag att du skall testa dig - och först i det skedet kan du börja fundera över dina alternativ. Det är trots allt mer sannolikt att du inte är gravid än att du är det.
MEN i fortsättningen så skall du använda kondom då du har sex. Inte bara för att skydda dig mot oönskad graviditet utan också för att skydda dig mot sexuellt överförbara sjukdomar. För de är också en riskfaktor att ta hänsyn till.
Upp med hakan. Det ordnar sig.
Kram
Tessi