p-piller och bröstcancer
06.08.2018
Hej.
Jag har tagit p-piller zoely on and off again förut, nu när jag började igen så har jag snart hunnit ta 2 kartor. Men igår läste jag att chansen att få bröstcancer ökar med p-piller så nu är jag rädd som bara den! Jag ska träffa min pojkvän snart, och jag hatar kondom så jag måste använda det då, men är det säkert att sluta och börja med p-piller ofta? Nu vill jag bara sluta när jag läste om bröstcancer för jag har ångest som bara den! :( A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2018
Hej.
Du skall INTE börja med p-piller och sluta igen inom en kort period. P-piller är ingenting man skall äta i två månader och sedan ha ett par månaders paus innan man börjar igen. Då man börjar med p-piller ökar risken för blodpropp, sedan då du ätit dem ett tag tag så sjunker risken, medan den ökar igen då du slutar med p-pillren. Så om du konstant håller på och börjar och slutar med dina p-piller så går du konstant omkring med en förhöjd risk för blodpropp.
På kvinnor som äter p-piller har man kunnat konstatera en något högre förekomst av tumörer i brösten, men i nuläget vet man inte om det finns en direkt koppling till p-pillren eller om det beror på att man snabbare hittar tumörerna eftersom man går på tätare kontroller och kvinnor som äter p-piller får bättre information om hur de själva skall undersöka sina bröst. Jag personligen vet givetvis inte hur det ligger till, men risken för brästcancer är inte SÅ kratigt förhöjd att jag tycker att det finns anledning att sluta med pillren. Hur som helst är det naturligtvis ett beslut som du måste fatta själv.
Jag föreslår att du ringer och talar med din barnmorska eller gynekolog på preventivrådgivningen.
Kram
Tessi