P-stav på fel arm
08.01.2019
Hej, jag lade i min P-stav 7 Januari detta år och efter jag hade lagt in den ville jag läsa mer om den (hade nog läst före också) men så såg jag att det stog att P-staven ska in på icke dominanta handen. Nu är det så att min läkare ha satt in den på min vänstra arm och jag är vänsterhänt. Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2019
Hej.
Du behöver nog inte göra någonting alls åt saken. Anledningen till att man sätter in den i den icke-dominanta armen är för att man använder den mindre, så läkningen kan ske mer ostört. Men nu är den redan där så det du kan göra är att följa med. OM det skulle uppstå problem av något slag så kan du kontakta preventivrådgivningen men jag tror inte att det kommer att bli några problem.
Du KAN också ringa till preventivrådgivningen och meddela detta, bara för att de skall få skriva upp det i din journal redan nu, så finns det ju där som bevis på att du registrerat saken redan från början, då kan de också ta upp saken med läkaren och hen får ta ställning till om någonting bör göras, men jag tror inte att det gynnar någon att ta ut den och lägga in en ny i andra armen.
Ta det lugnt.
Kram
Tessi