Sockerpillerna
25.03.2019
Hej! Jag har ätit p-piller nu i ungefär ett halvår och senaste månaderna har jag hoppat över att ta sockerpillerna eftersom att en läkare gav råd om det pga extrema menssmärtor. Jag undrar om min mens inte hinner komma under de fyra dagarna som jag äter sockerpillerna om man då kan äta de som lämnat från tidigare månader? Har gått och undrat över detta länge.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.03.2019
Hej.
Om du äter en pillersort där det är 24 aktiva tabletter och 4 sockerpiller så skall du INTE äta sockerpillren i mer än 4 dagar. Sockerpillren i sig gör absolut ingenting alls, de innehåller inget verksamt ämne, du kunde lika gärna byta ut dem mot ett glas vatten eller en rädisa - poängen med dem är att du skall hålla vanan uppe att ta dina piller alla dagar, för att du inte skall glömma bort de aktiva pillren.
Det är ganska vanligt att man inte hinner "blöda klart" innan man börjar på nästa karta efter pausen, men det gör ingenting. Vanligen slutar man ändå blöda ett par dagar in på nästa karta. Huvudsaken är att du inte lämnar längre paus än 4 dagar mellan de aktiva pillren eftersom du då inte längre är skyddad mot graviditet.
Kram
Tessi