vad är fel
27.12.2018
Hej den här månaden kom min mens lite för tidigt, den är inte lika slemmig so normalt och jag blöder mycket mindre. Jag har också haft uppsvälld mage. Jag har haft sex men vi har använt kondom. Så nu är min fråga varför är min mens så konstig jämfört med hur den brukar var och kan jag vara gravid? h

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej,
Mensen kan vara olika från en månad till en annan och det behöver inte betyda att någonting är fel. Det är helt normalt att man vissa månader blöder mer och andra månader mindre, och att blodet kan variera i färg och konsistens. Menscykeln påverkas hela tiden av allting vi gör, och även små variationer i hormonnivåerna kan påverka saken.
Det att man har uppsvälld mage kan bero på nästan vad som helst, och har sannolikt ingenting att göra med graviditet. Graviditeten skall pågå rätt länge innan det börjar synas på magen.
Det normala då man är gravid är ju att man inte blöder alls, så om ni alltid har använt kondom och ni inte har märkt att den skulle ha gått sönder eller åkt av så tror jag nog att du kan vara alldeles lugn. OM du ändå är jätteorolig och har svårt att släppa saken så tycker jag att du skall testa dig. Graviditetstest kan man köpa på apoteket eller i butiken, och de kostar inte många euro.
Ta det alldeles lugnt.
Kram
Tessi