Vaför blir jag inte gravid och hur ska jag få hjälp?
04.09.2018
Hej! Jag och min pojkvän har försökt fått barn i över 1 år utan resultat. Vad kan det bero på och hur ska vi gå vidare? Jag har varit hos en gynekolog och tagit ultraljud och allt har sett bra ut.
Men kan man gå privat, vart ska man ringa? Har heller inte fått något starkt utslag på att jag har ägglossning... bara svaga sträck.. Melle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2018
Hej.
Eftersom ni har försökt bli gravida i över ett år så kan man påbörja utredningarna om vad det beror på. Utredningarna görs kommunalt, d.v.s. via preventivrådgivningen. De brukar då kolla upp med ultraljud, precis som i ditt fall, men även med blodprover som kollar upp att ägglossningen faktiskt sker
Alltid  sitter ju inte "problemet" i tjejen heller, utan statistiskt är det lika sannolikt att det beror på din kille. Så ett spermaprov kommer också att bli aktuellt.
Att vänta på att man skall bli gravid är någonting av det mest frustrerande som finns, och jag vet att det låter som en klen tröst just nu men ge inte upp. Ibland vet man inte varför det tar längre tid att bli gravid, det går inte heller att utesluta att stress skulle påverka saken, eller om du går omkring med en infektion av något slag som stör verksamheten.
Jag tycker att du skall ringa till preventivrådgivningen/familjeplaneringen och säga som det är - att ni har försökt i över ett år men inte lyckats. Det är i sig onödigt att sköta detta privat eftersom den enda skillanden då är att ni måste betala för undersökningar som annars skulle vara gratis. Ibland köper kommunen/staden tjänsterna av en privatläkare, men det lönar sig ändå att börja kommunalt. Så börja med att ringa preventivrådgivningen.
Och försök att ha tålamod. <3 Jag vet att det är tungt.
Kram
Tessi