Zoely
15.10.2017
När man ska sluta med zoely så slutar man bara äta dem eller ska man säga till nån läkare och kan man bli gravid av sockerpillerna och kan man bli fast i flygkontrollen av de eller ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.10.2017
Hej.
Om du vill sluta äta dina p-piller så är det bara att sluta, men du behöver givetvis fundera över hur du skall skydda dig i fortsättningen. Det är inte bra att sluta med pillren och börja pånytt efter nån månad, så isåfall är det bättre att bara fortsätta ta dem även om du under nån månad inte skulle behöva dem för prevention. Risken för blodproppar blir högre om man börjar och slutar och börjar igen inom en kort tid. Men om du vet att du inte längre vill äta pillren så är det bara att sluta ta dem.
Om du tar dina piller regelbundet så är du skyddad även under tiden du äter sockerpiller, men själva sockerpillren innehåller inget verksamt ämne så i sig skyddar de dig inte för graviditet.
Med p-piller fastnar man inte i några kontroller på flygfältet, om man har mediciner som är ovanliga eller väldigt starka så brukar det löna sig att ha recepten med eller ett intyg som kan påvisa att man fått medicinerna utskrivna av läkare. Men det är nog ovanligt att man skulle fastna i tullen med "vanliga" mediciner som man fått utskrivna av en läkare.
Kram
Tessi