Blödningar efter sex
27.09.2018
Jag började med p piller på en måndag och på lördags natten hade jag sex. Efter jag hade haft sex fick ja blödningar och jag undrar när dessa ska sluta och var jag skyddad från att bli gravid för jag är orolig om jag är gravid. Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2018
Hej.
Med de flesta p-piller skall man använda ett annat skydd (t.ex. kondom) under de första 7 dagarna då man har börjat med pillren, förutom då man börjar med pillren vid första mensdagen - då man är skyddad från dag 1. Så b om du började på din första blödningsdag så borde läget vara lugnt.
Jag vet inte varför du blödde då du hade sex. Är det någonting som har hänt förr eller var det första gången du hade sex? Hur som helst så är det inte speciellt ovanligt att man kan blöda i samband med sex, speciellt i början eller tillsammans med en ny partner. Men om det upprepas många gånger så kanske det behöver kollas upp. Dock är det knappast ett tecken på att du är gravid.
Följ med situationen, testa dig om din mens inte dyker upp då den borde göra det, och kontakta preventivrådgivningen därifrån du fick dina piller om inte blödningen upphör.
Kram
Tessi