fontänorgasm
03.06.2014
Hej, tack för en otroligt bra sajt!
Jag undrar hur man kan få en fontänorgasm, är det nån skillnad på sexställningar?
Tycker killar att det är attraherande/sexigt?
Andra frågan, hur rider man på rätt&bästa sätt?
Ändå ställningarna jag har testat med en kille (inte pojkvän) är att jag är ovanpå, alltså rider och vice versa att han sedan är på.
Så skulle bli glad om ni kan ge tips på sexställningar? Gärna en bild :) kid ink
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
11.06.2014
Hej!
Ja, det här med fontänorgasmer är knepigt, för det är inte något som alla kan få. Forskarna har varit lite oeniga kring varför det är så, men det verkar helt enkelt bero på att våra kroppar är uppbyggda på olika sätt. Vissa får fontänorgasm varje gång de har sex och andra kan inte alls få dem. Enligt den här artikeln av Katerina Janouch är det fullt möjligt att träna upp förmågan till fontänorgasm. Det viktigaste skulle vara att ge efter riktigt ordentligt när du känner att du håller på att få orgasm, alltså att inte hålla tillbaka. Slappna av och försök istället liksom trycka utåt och neråt, "krysta" lite. När det kommer till sexställningar tror forskarna att chansen att uppnå fontänorgasm är störst om g-punkten stimuleras. G-punkten sitter en bit in i slidan på "framväggen" och den får mest stimulans om killen är bakom dig; eller om han (eller du själv) använder fingrarna och/eller sexleksaker för att nå åt g-punkten.
Det är förstås svårt att säga om killar tycker att fontänorgasmer är attraherande. Vissa tycker helt säkert det medan andra inte gör det. Det bästa sättet för dig att få reda på det är nog bara att fråga partnern!
Samma svar gäller när det kommer till att rida "rätt" - Det finns nog inget ”rätt och bästa” sätt att rida på – det är nog något man måste prova sig fram till med varje partner. De ”vanligaste” sätten att rida är att ”glida” upp och ner längs med snoppen eller mera fram-och-tillbaka längs med killens kropp. Men olika saker kan kännas olika skönt för olika personer och därför ”funkar” något kanske inte lika bra med en kille som men en annan och så hittar man kanske nya sätt som känns bra med en ny partner. Det är också något som man blir bättre på när man får erfarenhet – nu menar vi inte att man borde byta partner så ofta som möjligt utan att med åldern blir man säkrare på sig själv och vad man tycker om och så vågar man också säga ifrån till partnern vad som känns bra och vad som känns mindre bra.
Bilder på sexställningar, njaaa vännen... Eftersom du nu är så pass ung och det inte känns helt politiskt korrekt så ids vi inte gå så långt. Vi vill inte uppmuntra någon att ha sex innan byxmyndig (16) och du har ju några år kvar till det. :) Läs gärna svaret på den här frågan så får du en jättebra förklaring varför åldergränsen finns. Du är ännu så pass ung att vi inte heller tycker att du ännu behöver prova på alla möjliga olika sexställningar - du hinner nog uppleva mera och lite till, du behöver inte ha så bråttom med allt som har med sex att göra. Men det bästa sättet är nog att göra det som känns bra - för er båda - och att ni kan känna er trygga och lita på varandra i situationen. Visst kan du/ni prova på olika ställningar, bara det känns bra för båda alltså.
hälsar storasyster/sommarjobbaren Angelica och ungdomsinformatörerna Lena och Sanna (på basen av svar på liknande frågor)