första gången
02.04.2019
Hej! kan ju börja med att berätta lite kort om mig själv, innan jag kommer till mina funderingar. Jag är en 19 årig tjej som fortfarande ''pantar'' på min oskuld. Sen jag började fundera över sex i yngre år har jag alltid haft som värdering att sex är nått som sker första gången mellan partners som älskar varandra, och det står jag fortfarande för. Nu har jag ju kommit till den delen att jag hittat en kille jag känner mig trygg med. Vill gå vidare till penetrerat sex men så sjukt nervös..
En annan side story men som också borde höra hit för att förstå det hela.
Har varit med olika killar och varit intim med dem ( killar jag har varit kär i, men de har endast velat ha mig för sexet, och när jag nekat till det stadiet, har de slutat höra av sig) en av killarna var jag väldigt bekväm och avslappnad med, han var snäll och lugn. han ville att även jag skulle få njuta, så han skulle försöka fingra mig, men det gjorde sjukt ont, även om han bara använde ett. (brukar inte fingra mig själv för har aldrig fått det att kännas skönt) Det sägs ju att mödomshinna är en myt, men vet inte hur jag annars ska förklara min slidöppning för den är liksom ''delad i två mindre öppningar'' (vilket även gör att när jag testat använda tampong får jag in dem men när den ska ut ''fastnar'' den i ''mödomshinnan'' )
borde jag göra en gynundersökning/ tror du den kommer spricka av sig själv/finns det något jag själv kan göra
och hur ska jag kunna slappna av inför intima tillfällen (har testat, mörk mysig belysning, när man vet att ingen kommer hem på flera timmar, bekväm och litar på min partner)
tusen tack för svar <3 //tjej19

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2019
Hej,
Och grattis till att du fattat beslutet om att inte slösa tid på dåligt sex bara för sexets skull, utan att du velat vänta tills det är värt det.
Jag har svårt att på basen av det du skriver veta hur det ligger till med din slidöppning. Så jag tycker precis som du skriver att det skulle vara en god idé att boka tid till preventivrådgivningen och gå och kolla upp saken. Ibland kan slidkransen vara precis som du beskriver det, men vi vill ju att första gången du har penetrativt sex skall bli så bra som möjligt så därför tycker jag att du skall göra det du kan för att undanröja eventuella problem.
Personalen på preventivrådgivningen är vana och har sett och hört det mesta, och jag tycker att det säger mycket om dig att du vill ta ansvar och själv göra det du kan för att göra din första gång så lyckad som möjligt. Många gånger gör det första penetrativa samlaget ont också därför att man spänner sig (vilket inte är helt viljestyrt) och om man då dessutom oroar sig över att man skall vara för trång eller att slidkransen sitter i vägen så är det bättre att kolla upp den saken - så är det en sak mindre att oroa sig över sen.
Så ring och boka en tid, få det kollat, och sen kan du förhoppningsvis ta det ett steg längre.
Många kramar
Tessi