Hallå blöder fortfarande efter samlaget?
06.09.2018
Hej att jag förlorade oskulden för två dagar sedan jag blödde under sexet fast det inte gjorde jätte ont jag blöder fortfarande lite å det kommer stora bruna flytningar vad ska jag göra borde det inte sluta snart kan jag vara gravid fast vi använde kondom varför blöder jag fortfarande ibland är det uppehåll någon timme men sedan kommer det igen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2018
Hej.
Oftast då man blöder i samband med att man har penetrativt sex första gången så beror det på att det har uppstått små sprickor vid slidkransen. Det är alltså inte din livmoder som blöder utan den veckade slemhinna som finns vid slidmynningen. Oftast brukar man inte blöda några stora mängder, och inte speciellt länge. Så om du redan har blött i två dagar så gissar jag att det kommer att upphöra alldeles snart.
Det är nästan omöjligt att veta på förhand om man kommer att blöda eller inte i samband med första gången. De flesta blöder inte - vissa blöder lite grann och andra lite mer (som du). Men det betyder oftast inte att någonting är fel, och det betyder inte heller att det kommer att vara så efter alla gånger man har sex för all framtid. Ta en gång i taget.
Det kan hända att du blöder lite även efter nästa gång, men sannolikt inte - och OM du skulle göra det så blöder du antagligen mindre än denna gång. Det gör antagligen inte lika ont heller eftersom du nu vet ungefär hur det kommer att kännas och då sannolikt slappnar av mera.
Så länge ni använde kondomen under hela samlaget och den inte gick sönder så finns det ingen anledning att oroa sig över graviditet, och din blödning har ingenting alls med graviditet att göra.
Slappna av bara. Allting låter helt normalt.
Kram
Tessi