Hej!
07.10.2018
Jag är en flicka på 14-15 år och ja undrar över en sak som skedde igår, jag hade samlag med en pojke och vi använde ingen kondom eller inget skydd. Började oroa mig nu i efterhand, vad skall jag göra? H. En orolig flicka som gärna vill ha svar.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Ungdomsinformatör Hannele svarar
08.10.2018
Hej En orolig flicka som gärna vill ha svar!
Nu ska du snabbt gå till apoteket och köpa akut-p-piller (även kallade ångerpiller eller dagen-efter-piller). Ju snabbare desto bättre, eftersom de inte har någon effekt alls efter 3 dygn efter det oskyddade samlaget. De är inte bombsäkra, och de är inga abort-piller, utan de försöker göra så att du inte får ägglossning nu. Om du är nära mens eller har mens just nu, så är risken liten för att du ska bli gravid. Men är du nära ägglossning i din menscykel, så är chansen att bli gravid större och då är akut-p-piller det enda du kan göra för att försöka påverka situationen så här i efterhand. Har du redan blivit gravid, alltså att ägget blivit befruktad av en spermie, så kan inte akut-p-pillren göra något åt det. Om tre veckor ska du hursomhelst göra ett graviditetstest, oavsett om du fått en blödning/mens eller inte. Så snabbt till apoteket nu (kom ihåg att läsa bipacksedeln, alltså lappen i paketet).
Vi håller tummarna!
Kram, Liselott och Hannele