Hej
26.03.2019
Hej! Min flickvän hadde skickat bröst bilder ått en pojke i min skola och så spred han det och över 50 personer har den där bilden nu och den sprids ennu och ja ja vejt inte vad jag skall göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.03.2019
Hej.
Först och främst vill jag att du skall veta att du är en god pojkvän och en god person som tar tag i saken. Jag förstår att situationen känns hopplös och överväldigande nu, och det kanske ofta är det som är problemet då det handlar om nakenbilder att i det skede man har skickat bilden så har man inte längre kontroll över hur den sprids och i vilket syfte. Jag tror knappast att din flickvän hade tänkt att bilden skulle spridas, och det är inte hennes fel att den gjorde det. Ja - hon borde ha tänkt efter och låtit bli att skicka den, men skulden och sveket sitter hos killen som sedan spred bilden vidare, eftersom det är straffbart och ofattbart elakt. Och alla som sprider bilden vidare gör sig skyldiga till ett brott.
Jag tycker att du skall tala med din flickvän och uppmana henne att polisanmäla det som har hänt. Jag förstår om hon känner skuld i det som har hänt, men jag tror också att de flesta kan förstå att man kan ryckas med i en situation utan att tänka så mycket på konsekvenserna just då. Det betyder inte att hon "får skylla sig själv". Samma sak skulle gälla även om hon var vuxen och hade skickat bilden till sin pojkvän som sedan svek det förtroendet och spred bilden vidare - det är han som skall ta konsekvenserna för det brottet. I din flickväns fall är det dock mer komplicerat eftersom hon är minderårig(?) och bilderna därför klassas som barnpornografiskt material.
Så tala med din flickvän och vänd er till polisen. Man kan inte ändra på det som redan har hänt, men du skriver att bilden fortfarande sprids och det behöver vi försöka stoppa. Tack för att du finns där som stöd för din flickvän. Hon behöver dig just nu.
Kram
Tessi