ingen sexlust
29.08.2018
Hej Decibel!
Jag är en tjej på 17 år som inte har NÅGON sexlust alls just nu!
Allt började att jag blev ihop med en kille i juni (för tre månader sen). Jag hade varit kär och kåt i killen innan, men när vi blev ihop så bara dog allt, så jag trodde att min sexlust kunde bero på han, så för ca två veckor sedan gjorde v i slut, men min sexlust har fortfarande inte kommit tillbaka!
Det jobbiga är att jag varit väldigt sexuell under hela mitt liv, OCH DET ÄR JU DEN BÄSTA KÄNSLAN I HELA VÄRLDEN!! Men nu känner jag ingen lust alls, och jag har prövat allt som porr, fantasier, onanera och inget har hjälp :(
För jag tänker på killar och jag vill liksom ha sex, men jag blir aldrig kåt!
VAD SKA JAG GÖRA!?!?1 Vill helst undvika att gå till någon ungdomsmottagning och prata. grodan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2018
Hej,
Jag förstår att det känns som att en stor del av dig fattas då du alltid har varit väldigt sexuell och njutit av din sexuella drivkraft. Det känns säkert som att världen har tappat lite av sin färg. Men jag tycker inte att du skall oroa dig, utan mera se det som ett symtom på att du just nu har mycket annat på gång i huvudet.
Sexualiteten i sig försvinner ingenstans bara för att driften eller upphetsningen temporärt kan svaja till. Vår upphetsning är hela tiden kopplad till allting annat som pågår. Det är inget sammanträffande att sexlusten ofta mattas av då man är deprimerad eller stressad - allting hänger ihop. Men det betyder inte att den kommer att vara borta för all framtid, utan bara att den vilar lite. Den kommer att komma tillbaka.
Det är ganska vanligt att tjejer i din ålder upplever ditt problem, bland annat för att pressen är så otroligt hög från alla håll på allting man "borde vara". Försök att ta det alldeles lugnt och njuta av de delar som finns kvar, njut av att titta på vackra människor, njut av fysisk beröring (med vem som helst, inte nödvändigtvis på ett sexuellt sätt.) Och fortsätt att fantisera - även om du inte skulle bli vrålkåt av att fantisera så kan det ändå vara en skön avkoppling att tänka på vackra saker. Sexualitet är mer än upphetsning, så försök att fokusera på allt det andra och försök att inte tvinga dig själv till någonting utan ha tålamod. Sexlusten kommer tillbaka.
Många kramar
Tessi