Jag är för trång
01.12.2019
Hej decibel!
Här om dagen försökte jag och min pojkvän ha sex för första gången. Men jag är alldeles för trång för att kunna ha sex märkte vi. När vi förde in penisen gjorde det förskräckligt ont och efteråt började jag även blöda smått. Jag vet inte vad jag ska göra för att sluta vara så trång och jag är mycket tacksam för svar eftersom jag känner enormt misslyckad på grund av det här och skäms något otroligt! Lessen tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2019
Hej.
Vi börjar med det viktigaste.
Du är INTE misslyckad, och du har INGENTING att skämmas över. Det är helt livsviktigt att du tror mig då jag säger det. Grundförutsättningen för att ni skall försöka på nytt är ju att ni båda verkligen VILL ha sex.
Det är väldigt få tjejer som sist och slutligen skulle vara fysiskt för trånga för att ha sex, MEN eftersom det är första gången - och man oftast har noll koll på hur det skall kännas då någonting större än ett finger kommer in i en så är det helt naturligt att man spänner sig. Det är inte helt viljestyrt (du kan alltså inte påverka det till 100%) och det är möjligt att man själv upplever att man är hur avslappnad som helst - men din kropp kan känna sig nervös och spänd även om inte din hjärna medvetet gör det. Blödningen berodde antagligen på att din slidkrans sprack lite - oroa dig inte över det, det läker snabbt.
Jag vet inte hur länge ni har varit tillsammans och hur mycket ni har hunnit bekanta er med varandra fysiskt innan detta. Jag föreslår att du nu på egen hand försöker undersöka ditt eget underliv med fingrarna. Om du hittar något föremål hemma som storleksmässigt är ungefär som en penis så kan du också "öva" med det. (mest för att få en uppfattning om hur det känns då någonting förs in i dig, så att du lär dig att slappna av.) T.ex. vanliga deodorant roll-on flaskor är rätt bra storlek (lite överdrivet stora kanske). Så länge föremålet är helt och rent och inte kan gå sönder så är det okej. Du kan med fördel trä en kondom ovanpå föremålet så får du öva på det också samtidigt. Sen gäller det bara att testa helt enkelt. Använd gärna glidmedel så går det lite lättare. Gör det ont så avbryter du eller saktar ner och testar på nytt en annan dag.
Med tanke på din ålder är det ingen brådis - du har hela livet framför dig ännu att ha sex, så även om jag förstår att du är otålig så kan du ge det den tid som behövs.
Då du kommit så långt i din "träning" att du känner att det är dags att träna med pojkvännen så är det istället hans fingrar som kan undersöka dig. Även då är det en fördel att använda glidmedel. Att använda det är INTE ett tecken på att man inte själv skulle "kunna bli tillräckligt våt", utan helt enkelt någonting som kan användas för att göra sex ännu skönare. Om du/han kan komma in i dig med två fingrar så kommer antagligen hans penis att rymmas, och då är det bara att vänta på att du är redo.
Skulle det vara så att det inte lyckas då kan försöker komma in i dig, eller för att det gör för ont så backar ni lite och fortsätter med förspelet ett tag till. Ni skall inte ta det som ett misslyckande - utan istället tolka det för vad det är - ett tecken på att NI behöver slappna av mer. I denna situation hjälper det inte det minsta att bli stressad utan ta det helt lugnt och lyssna på din kropp.
Ta det alldeles lugnt. Det kommer att lyckas. Du är inte den första, och inte den sista som upplever detta (#beenthere), och det är ingenting som du har gjort fel. Det kräver bara lite mer övning.
Kram
Tessi