Kan jag vara gravid?
18.09.2019
Hej! Jag undrar över en sak, har inte fått min mens ennu och skulle fått den för 5 dagar sedan. Jag och min pojkvän har haft sex men alltid använt kondom, vi har aldrig heller märkt att den skulle ha fått hål eller spruckit, men jag undrar om det ändå kan vara så att jag blivit gravid? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.09.2019
Hej.
Eftersom ni har skyddat er då ni har haft sex, och ni inte har märkt att kondomen skulle ha spruckit eller glidit av så tror jag helt enkelt att din mens är bara sen. Det är inte ovanligt att mensen är sen - och i all synnerhet inte i din ålder. Precis som du skriver så kan stress också påverka saken. Om det nu känns som att du har svårt att släppa tanken så tycker jag att du skall testa dig, men om testet visar negativt (vilket det antagligen gör) så är det bara att vänta på mensen i lugn och ro.
Det du kan fundera på är huruvida p-piller skulle vara någonting för dig? Mensen blir oftast regelbunden med p-piller, och så skyddar de ju från oönskad graviditet. Om du känner att du vill diskutera olika preventivmetoder så kan du kontakta preventivrådgivningen på din hemort.
Kram
Tessi