Klåda i underlivet
09.02.2019
Hej!
Jag har en kille o vi har inte varit tsm så länge men vi har legat, första gången vi gjorde de så va de utan kondom för då åt jag p-piller o efter några dagar så började det klia i hela underlivet o mina blygdläppar svullna upp. Klådan försvann efter typ en vecka. Men vi har långdistans så de tog typ en månad innan vi träffades igen efter de o under den månaden blev jag sjuk o lite så så jag fick inte äta mina p-piller för min läkare så när han va här igen låg vi me kondom o nu e klådan tillbaka fast denna gången typ bara i slidan, är det något jag ska söka upp? Kan de va en könsjukdom? Mina flytningar har typ varit mer fasta o typ småklumpig, även luktat lite konstigt. Tk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.02.2019
Hej,
Min gissning är att det är svampinfektion som orsakar klådan och svullnaden, men det kan också röra sig om obalans i slidans pH-värde. Det är inte ovanligt då man har en ny partner och har oskyddat sex, men även då man använder kondom. Slidan är egentligen ganska petig med alla främmande bakterier och speciellt då det ändrar på slidans normala balans.
Jag tycker egentligen att det bästa vore om du kontaktade en ungdomsmottagning så att de fick kolla upp vad det är. Även om det låter ganska sannolikt att det kunde vara svampinfektion så är det onödigt att behandla sig för fel sak, ifall att det skulle vara någonting annat. Risken finns då att svampmedicinerna bara gör situationen värre. I oklara fall brukar man ta en bakterieodling från slidan så att man kan kolla upp vad det är, och då kan man vara säker på att man behandlar sig för rätt sak. Du skriver att dina flytningar luktar lite konstigt och det låter inte riktigt som svampinfektion eftersom det oftast inte luktar speciellt mycket.
Så kontakta en ungdomsmottagning och diskutera saken med dem. De svarar på liknande frågor alla dagar så det är inte det minsta konstigt.
Kram
Tessi