Kliar i underlivet
06.12.2017
Hejsan! Jag hade sex utan kondom för ca 4 dagar sen med min pojkvän. Sen det har det kliat på blygdläpparna och lite på klitoris. Det är inte svamp för det är ingen vit geggig sörja mellan benen, och inga vårtor eller något annat som inte ska vara där syns så tror inte det är någon könssjukdom. Har kollat med spegel.
Min pojkvän har inte några synliga vårtor eller ”något annat som inte borde vara där” på sin penis.
Jag har nämligen hört man kan bli torr i underlivet och smörja in med olivolja men ja e lite skeptisk om det. Så vad ska jag göra? Jag vill inte berätta till min mamma heller för jag vet inte hur hon skulle reagera, och om jag måste åka till någon ungdomsmottagning kan jag göra det i hemlighet? Kliaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2017
Hej.
Som du beskriver det så har du alltså inga avvikande flytningar utan bara klåda. Då återstår det två huvudakliga alternativ, antingen är du torr, precis som du skriver, eller också är det ditt pH-värde som är fel. Sådär spontant gissar jag på det senare.
Om man är torr i underlivet så lönar det sig att fundera över sina hygienvanor. Tvättar du dig för ofta, eller med tvål? Försök att tvätta dig i underlivet endast en gång om dagen, och undvik att använda tvål eftersom det torkar ut huden. Du kan testa att smörja dig med kokosolja (som man får köpa på burk i butiken). Kokosolja kan användas till nästan allting, men den är bra att smörja torra hudpartier med eftersom den kan tas upp helt av kroppen (i motsats till t.ex. vaselin som inte tas upp alls, eller många andra hudkrämer som innehåller mineralolja). Enda undantaget är givetvis om man är allergisk mot kokos.
Det är ganska vanligt att pH-balansen i underlivet blir fel om man har sex utan kondom. Det beror på att spermans pH-värde är väldigt basiskt medan slidans pH-värde är surt. Det kan kännas som en skum grej att de två passar så dåligt ihop, men det har att göra med att det enbart är de strkaste och mest livsdugliga spermierna som skall överleva kontakten med kvinnans underliv. För att försöka undvika problem är det därför bra att alltid gå och tvätta sig, och kissa efter att man har haft sex, så att man får bort så mycket skadliga bakterier och sperma som möjligt.
Dina problem kan också vara en blandning av båda två. Jag tycker därför att du skall ta som vana att alltid tvätta dig efter sex, och att du kan testa med att smörja underlivet med kokosolja. Kokosoljan är i sig inte klottig, och den kan även användas som glidmedel (dock inte tillsammans med kondom).
OM dina symtom skulle fortsätta så kan du kontakta preventivrådgivningen på din hemort. Din mamma behöver inte veta om att du är i kontakt med dem och inget meddelande skickas hem därifrån. Vid behov kan de ordinera prov, men jag tror inte att det behövs i nuläget. Ta hand om dig själv och var uppmärksam på din kropp så tror jag att det löser sig.
Kram
Tessi