Klitoris?
07.10.2019
Hej! Jag har varit aktiv med sex i några månader och har världens bästa kille. Jag har haft ett annars turbolent liv med familje problem o missbrukande föräldrar och depression. Får terapi och medicin för det nu. Nu tillbaks till frågan. Jag har försökt onanera genom att smeka på flera olika sätt min klitoris. Jag har googlat hur man kan göra på olika sätt osv. Dock så känns det ingenting. Jag har aldrig kommit och jag förstår inte vad som är fel på min klitoris. Jag blir heller inte tänd genom att pulla mig. Jag vill kunna onanera och njuta som mina vänner gör. Jag var på en gynekologisk undersökning för 2 månader sedan pga av att jag tidigare blött mycket osv. Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2019
Hej,
Jag förstår att du är ivrig och nyfiken på att uppleva samma sak som du har hört andra berätta om, och jag tror inte alls att det är omöjligt att uppnå.
Först av allt vill jag gratulera dig till att du har ett bra förhållande, och till att du vågat ta tag i saker som känns fel genom att söka hjälp. Om man bär på många trauman kan det vara en lång process att "bli bättre", men jag hoppas att du får den hjälp du behöver.
Hela kroppen är ett system. Det går därför inte bara att släcka en viss del av det och knäppa på en annan. Då det handlar om sex och sexuell lust så är alla typer av stress negativt för lusten och för förmågan att slappna av och njuta. Det jag menar är att om du går omkring och grubblar mycket (vilket är helt förståeligt med tanke på det du skriver) så är det ganska självklart att din kropp känner av stressen och att det då blir svårare att njuta. Så första prioritet är att försöka att helt koppla bort stressen.
För tjejer är det betydligt svårare att få orgasm genom samlag än det är genom onani, så om du vill "träna" på att komma så tycker jag att du skall göra det då du är ensam och du har lust att göra det. På Citymarjet säljer de en serie med vibratorer som heter "Smile Makers", de finns på hyllorna med kondomer och glidmedel. Jag föreslår att du köper en och testar med den. Det kan vara lättare att onanera med en vibrator än med handen eftersom vibrationerna är snabbare och kanske lättare att rikta rätt. Börja t.ex. med fantisera om någonting upphetsande eller titta på någonting som du blir upphetsad av - sedan tar du hjälp av vibratorn.
Tjejer kan, som du säkert vet, onanera på lite olika sätt, antingen genom att smeka sig utanpå eller genom att föra in någonting i slidan. Det är bara du själv som kan avgöra vad som känns rätt för dig, och det finns inget "fel" sätt om det känns skönt. Sen kommer vi till den svåra biten - att försöka slappna av och inte vara för orgasmfokuserad trots att det är det du försöker uppnå. Dels kan stressen i ditt liv göra det svårare, och vissa mediciner kan också orsaka att man blir lite okänsligare i underlivet - dock vet jag ju inte vad det är för mediciner du äter så jag kan inte uttala mig om huruvida det är så i ditt fall.
Även om det inte lyckas direkt så skall du inte ge upp. Det är trots allt ett fåtal tjejer som rent fysiskt skulle vara oförmögna att få orgasm - så min gissning är att det helt enkelt är någonting som du måste lära dig. Försök att njuta av sex tillsammans med din partner även om du inte får orgasm - jag tror att det också på sikt kommer att lära dig att slappna av och känna vad som känns rätt för dig. Så håller vi helt enkelt tummarna för att det lyckas en vacker dag.
Kram
Tessi