kortvarit sex
12.11.2017
hej. jag är väldigt missnöjd med mig själv när det kommer till sex. Jag kommer på mindre än en minut och ibland kommer jag direkt jag stryker in den och jag tycker inte alls om det. min tjej vill inte ha sex lika mycket mera och det förstår jag eftersom att jag inte kan tillfredställa henne. jag har provat med denndär paus metoden men det hjälper inte, jag är allt för upphetsad.jag har även slutat runka till porr och använder bara fantasin för att det ska ta längre tid att komma men hjälper inte under sex. vill veta om ni har bra tips eller något jag kan göra för att jag ska hålla längre under sex?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2017
Hej.
Jag kan förstå din frustration. Det skulle givetvis vara roligast om man själv fick bestämma hur länge man skall hålla på, och jag kan förstå att din flickväns intresse för sex falnar lite om inte hennes behov blir tillgodosedda. Men det finns saker man kan göra så läget är inte hopplöst.
För killar som lider av för tidig utlösning (vilket jag egentligen inte tror att du gör) så finns det mediciner man kan testa som kan förbättra situationen lite. Det kräver isåfall att man träffar en läkare. Tidig utlösning brukar man tala om då man verkligen knappt hinner in innan man kommer.
En annan  sak du kan testa är huruvida det är någon skillnad om du använder kondom, eller om du använder två kondomer utanpå varandra. I vissa fall minskar det känseln tillräckligt mycket för att man skall kunna hålla på längre. Samma sak gäller olika fördröjningsgel eller spray - som man smörjer eller sprayar på ollonet en stund innan sexet för att man inte skall komma lika snabbt. Dessa finns att köpa i de flesta sexshopar och på nätet.
Då det kommer till din flickvän så föreslår jag att ni skulle koncentrera er på henne först - så att hon garanterat hinner med. Sen då hon är nära eller redan har kommit så kan ni fokusera mer på dig, och då gör det inte lika mycket fast det inte räcker så länge. Många människor har en lite förvrängd bild av hur länge ett samlag verkligen räcker. Om man tittar på porr kan ju samma samlag pågå nästan hur länge som helst (eftersom det är klippt, och ofta resultatet av flera dagars filmning) men i verkligheten varar det genomsnittliga samlaget 3-7 minuter (inte inräknat förspel eller efterspel). Du behöver med andra ord inte eftersträva att hålla på i flera timmar - för det är väldigt få som gör det och det är inte ett självändamål. Din tjej förtjänar också att få njuta av sex - men det behöver inte betyda att samlaget måste pågå länge utan kan betyda att koncentrationen riktas mot henne så att hon ändå känner att hon ges utrymme att njuta.
Om det är någonting du funderar över så får du skriva in pånytt eller kontakta en läkare eller urolog, som är vana att svara på frågor i detta ämne. Det är ingenting du behöver skämmas över, du är långt ifrån ensam och det finns hjälp att få.
Upp med hakan <3
Kram
Tessi