Min kille är transsexuell.
04.10.2019
Hej, fick nyligen veta att min man som jag har varit med i 10 år, känner sig som en kvinna och säger sig ha känt sig så sedan liten. Det kom ju som en shock såklart, visste inte riktigt hur jag sku reagera och så. Jag e förvirrad och har ångest, vi har diskuterar om saken och i detta läge säger han att han int tänker ändra på sig på något vis på grund av omständigheterna och livet vi har för vi båda älskar varann väldigt mycket. Men då känns det ju för mig som att det är jag som e orsaken att han mår dåligt och fösöker trycka undan sina tankar och funderingar. Jag vill att han ska må bra, och hela dehär situationen gör mig så förvirrad att jag vet int vart jag ska ta vägen. Va ska jag göra, jag har 1000 frågor och inga svar. Vill ju förståss finnas där för honom, men e själv hetero och fast jag vet att han kommer vara samma person med samma personlighet, så e ja endå rädd att det inte kommer fungera. Oj hjälp altså.... Oroligångestfylldungkvinna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.10.2019
Hej.
Det är helt självklart att det du har fått reda på omkullkastar hela din värld, och att det känns som att någon har dragit bort mattan under dina fötter. Jag har skickat din fråga vidare till en expert som förhoppningsvis kan ge dig lite svar. Jag förstår att du har många frågor och känner en stor osäkerhet inför allting just nu. Det jag med säkerhet kan säga är att det inte alltid kommer att kännas lika smärtsamt och lika förvirrande. Han var modig som vågade berätta det för dig, och det är knappast ogenomtänkt från hans sida - men du har också rätt att sörja det du har förlorat - även om ni fortsätter att leva tillsammans livet ut så är det en förlust av det liv du hade tänkt att dig - för det kommer trots allt inte att se exakt likadant ut. Det betyder inte att ni inte kan ta er igenom det eller hantera situationen tillsammans, men onekligen kommer det att se annorlunda ut eftersom du nu vet någonting som du inte visste.
Ta en dag i taget. På denna sida hittar du kontaktuppgifter till sakkunniga i detta ämne, som jag hoppas att du kan ta kontakt med. Jag tror att det skulle vara bra om ni kunde gå och tala med en sakkunnig person både tillsammans och enskilt - eftersom denna process (oavsett hur den kommer att se ut framöver) påverkar er båda två. Huvudsaken är ändå att NI fortsätter att tala med varandra.
Jag hoppas att du har någon i din närhet som du kan tala med, och som du kan gråta med. Det är okej att vara ledsen, och du behöver inte hålla upp en fasad.
Många kramar
Tessi