Onanerar i sömnen
25.04.2016
Hej!
Jag skäms så mycket och skulle behöva få någon form av hjälp med det här. Jag har börjat onanera i sömnen och jag har ingen aning om jag gör orgasm ljud i sömnen men kan tänka mig att jag gör det.
För det är så att jag kan sådär halft vakna till att jag har handen innanför trosorna och är fruktansvärt kåt och då brukar jag sådär halft vaken/halft sovande avsluta det så att jag kommer och det går rätt snabbt och efteråt har jag bara somnat om för jag har varit i ett sådant halft sovande/vaket tillstånd så ingen reflektion över det skedda händer.
Någon gång har det hänt sig att jag liksom vaknar till i natten och det känns precis som stunden efter man fått en orgasm - jag vet inte om jag haft en men det känns som det.
Hur ska jag undvika detta? Vill ju inte att jag "snuskar" på omedvetet i min sömn och några andra människor skulle märka det och jag knappt vet om det själv.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2016
Hej.
Jag tycker att du gör en för stor sak av detta. ALLA människor drömmer nån gång drömmar med sexuellt innehåll. Må så vara att alla inte minns det efteråt, men det är helt enkelt fullkomligt naturligt att drömma sexdrömmar, och eftersom det inte är viljestyrt så kan du ju inte påverka det själv.
Nog kan det ju hända att du har ljud i sömnen om du drömmer att du har sex, och jag kan ju förstå om det känns lite pinsamt om man skulle få veta att man har stönat och haft mycket ljud, men jag kan ju inte tro att någon skulle påpeka en sån sak och som jag tidigare skrev så är det ju inte viljestyrt. Sover du i samma rum som nån annan eller vem är det du är orolig att skulle höra?
Jag tycker helt enkelt inte att du skall tänka på det som att du "snuskar" i sömnen (eller att onanera i allmänhet är att "snuska") Om du får orgasm i sömnen så är det ju redan hänt, och jag tror egentligen inte att det är så vanligt att människor onanerar i sömnen eftersom det trots allt kräver en viss beslutsamhet och koordination av rörelser. Säkert kan det hända att man vaknar med handen i trosorna men det är väl knappast någonting som nån annan vet om?
Om det är så att du verkligen upplever att det är ett problem måste du hitta på något sätt så att du isåfall vaknar om du skulle börja försöka komma inanför trosorna på dig själv då du sover, men jag tycker att du gör ett alldeles för stort problem av saken. Oftast är man ju inte omgiven av så många tittare/lyssnare medan man sover, och de människorna kan ju försöka fundera över sitt eget beteende om de har synpunkter på vad du kan tänkas hålla på med i sömnen.
Ta det lugnt och var inte så hård mot dig själv.
Kram
Tessi