Ons
09.09.2015
Hej!
Det här med ONS blir allt mera aktuellt för mig nu. Men jag har några frågor och tankar kring detta. Har vuxna singel människor ONS nu för tiden? T.ex. från skilda mammor eller pappor, håller de på med sånt eller är det för gamla? Och hur är det när typ mina föräldrar var unga, i samma ålder som mig höll de också på med ONS? Eller är det något som har blivit mera populärt på 2000-talet?
Sen till min viktigaste fråga, hur gör man morgonen efter när man ska lämna utan att det blir allt för pinsamt? Vad säger man osv? Vet det är olika men vill ha alla tips jag kan tänka mig inför ons.
Undrande flundran

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.09.2015
Hej,
Jag tänker nu ändå börja med moralpredikan - så har vi den över sen :) Det kanske viktigaste när du överväger att ha ett one night stand är att du känner dig själv. Om man är typen som lätt blir förälskad och hakar upp sig på saker så kanske det inte är rätt för en. Men om man känner att man kan skilja på kärlek och sex- och ser till att skydda sig och vara försiktig med vem man går hem med så kan det säkert vara helt ok. Jämfört med dig är jag ju gammal - så ta ett gott råd från nån som är äldre än dig - var alltid försiktig. Om det är en helt random typ som du träffar på krogen så vet du trots allt inte vad det är för person, så det är alltid bra om någon av dina kompisar vet vart du går och med vem. Och se till att alltid använda kondom. Nåja - nog predikat :) Nu till dina frågor.
Jag tror nog att människor alltid har haft one night stands - genom alla tider och i alla kulturer. Men det har säkert varierat vad det har kallats och vad människor har haft för inställning till det. För 500år sedan fanns det ju inte nattklubbar på samma sätt som nu, så då var det knappast så att man raggade upp nån på baren, men du kan vara alldeles säker på att människor alltid har haft sex. Eftersom människorna i Finland till stor del har levt efter kristen moral så har sex ansetts höra bara till äktenskapet (så även inom många andra religioner) så man såg inte alls positivt på sex innan eller utanför äktenskapet, men det har ju nog förekommit ändå. Och då dina föräldrar var unga gäller nog samma sak som för de vuxna som skiljer sig idag - de har nog sex, och de har nog one night stands. Det kanske inte kallades för one night stands då dina föräldrar var unga, men principen var nog den samma. Den största skillnaden mellan ett ONS på 1980-talet och ett idag är kanske att det är lite mer accepterat nu. Kvinnor blir inte nödvändigtvis stämplade som billiga, utan det är mer accepterat att kvinnor också har sexuella behov. Och i.o.m. att det idag finns bra preventivmedel så behöver man inte heller vara lika orolig eller löpa lika stor risk att bli gravid som förr.
Morgonen efter, ja, om det skulle finnas någon generell regel för hur man ska bete sig så skulle jag ju berätta den. Men det är nog från fall till fall om man säger så. Med vissa kanske man har sex en gång och sedan somnar, med andra har man kanske sex flera gånger. Vissa kanske inte har någonting emot att man blir där och vaknar till ordentligt på morgonen medan andra kanske vill få ut en så fort som möjligt. Det kan ju kännas krångligt att det inte finns någon regel för det - men å andra sidan så betyder ju också det att man inte kan göra fel. Du får helt enkelt känna dig för och vara dig själv.
Men snälla du var rädd om dig, även om det kan kännas härligt och spännande så innebär det ändå alltid en risk att gå hem med någon man inte känner (eller t.o.m. någon man känner), så försök se till att alltid göra det du kan för att garantera att du är trygg, och om det i något skede känns som att NEJ - dethär vill jag inte, så kan du när som helst avbryta och gå därifrån. Det har du rätt till, kom alltid ihåg det. <3
Kram
Tessi