Oralsex
19.11.2018
Hej.. Har varit ihop en kille nu ett halvt år. Han är ganska "försiktig i sängen", vilket jag tycker att är helt ok. Alla är ju olika.. Är van men lite mer dominant partner eller att han berättar och visar vad han vill och tar för sig. Meen iallafall. Så, jag tycker om att gå ner på honom, speciellt när jag vet han tycker om det. Men han har bara slickat mig en gång efter jag frågat om han kan.. Kändes som han var ganska spänd då, tagit liten stund för honom att hitta lite skönare punkter. Saknar att få oralsex har jag kommit fram till, då jag annars har svårt att få orgasm utan en vibrator eller oralsex , frågat varför han inte brukar göra det, han tycker inte riktigt om det. Han har sagt förut att han gör det gärna om det är något jag tycker om, men ändå gör han det inte fast jag försökt försiktigt ge vinkar när han är och pussar eller nafsar lite ditåt. Men inte.. Känns ju dumt att fråga också fler gånger då vi pratar om det en hel del. Känns som om jag snart börjar tjata till mig det och det känns inte rätt, för jag vill ju han ska vilja slicka mig isåfall och inte bara för min skull.. När han har fått orgasm, så är det som om det tar stopp där då. Nu var vi färdiga. Fast jag ibland skulle vilja fortsätta far lite lusten då jag vet han inte är lika på det längre.. Annars tycker jag det är jättebra och skönt sex med honom, men tror jag bara kommit 1 eller 2 gånger o skulle gärna komma lite oftare under sex med honom än typ någon gång i halvåret.. Tycker det är svårt, jag vill ju inte han ska känna han måste något heller, men tror jag blivit lite bortskämd med de jag varit med förut som fått mig och komma typ varje gång och fortsatt fast med oralsex efter de har kommit.. Ge och få. Men vill ju inte tvinga honom heller, gör det nästan hellre själv en annan gång då. Min lust att gå ner på honom lika ofta far lite också då jag vet jag inte får samma tillbak. Låter ju dumt men så är det :( Mia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2018
Hej,
Jag förstår problemet. Precis som du skriver så handlar sex om att ge och ta, medan man inte heller kan eller får tvinga någon att göra någonting de inte vill. Man måste söka en kompromiss som båda kan vara nöjda med helt enkelt.
I rättvisans namn så tycker jag att det är rimligt att förvänta sig oralsex tillbaka om det är någonting man själv erbjuder den andra, men jag vet också att verkligheten kan se helt annorlunda ut - att det finns många (både killar och tjejer) som har det precis som du, att de vill ge oralsex (både för sin egen njutnings skull och för sin partners) men att de inte får samma sak tillbaka. Det är inte helt okomplicerat. Man har rätt att fatta sina egna beslut om var de egna gränserna går medan ju hela poängen med sex är att båda skall njuta av det.
Jag gissar att din kille är osäker på vad han skall göra där nere, och att han därför tycker att det känns lite jobbigt. Du skriver att ni har talat ganska mycket om saken? Men jag tycker att du skall ta upp saken en gång till. Jag tror ju att han vill att ni skall njuta av sex tillsammans, och att det skall gå för dig också då ni har sex. Så försök att förklara för honom att för dig kräver det att ni har antingen oralsex eller att ni använder vibrator tillsammans. Du kan också försöka fråga honom om han upplever att det är viktigt för honom att få oralsex, och om han då tycker att det är rättvist att han skall fortsätta få det om han inte är villig att ge dig samma sak tillbaka.
En relation är givetvis mycket mer än sex, och förhållanden innebär alltid kompromisser på många olika plan, man måste vara villig att utvecklas också i ett förhållande - antingen mot ett gemensamt mål eller åt olika håll. Jag tror på öppenhet då det handlar om sex, och på att berätta vad man vill ha - så om du gör det - och ändå inte får något gensvar så får du fatta dina beslut utgående från det. Antingen struntar du i att han inte slickar dig och finner dig i det, eller så tolkar du det som ett tecken på han inte prioriterar din njutning tillräckligt högt. Jag hoppas att han ser det som en möjlighet att göra dig lycklig och utvecklas själv.
Kram och lycka till!
Tessi