rädd
27.04.2019
jag är 19 år ( blir 20 i juni) å ja e fortfarnade oskuld, mina vänner fölora den fö flera år sen så de e jätte pinsamt och di tror att ja int e de å de tror min pojkvän också för ja vågar ju int säg att ja e oskuld när jag e 19 år men jag vill ju förlora den men jag e så rädd för hur de ska kännas, tar de sjukt? blöder man efteråt? hur gör man? jag skäms verkligen över mig själv för detta...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.04.2019
Hej.
För det första. Det finns absolut ingen anledning för dig att tycka att det är pinsamt att du är oskuld. Att ha sex är inte ett självändamål. Det är klart att man KAN ligga med vem som helst, men det är helt enkelt inte värt det om man inte känner för att göra det. Då är sannolikheten stor att man bara samlar på sig dåliga minnen och upplevelser som kan göra det svårare att slappna av och njuta senare. Så du har gjort helt rätt.
Det har alltid funnits en korkad panik kring att man skall "göra sig av med oskulden", men det är helt onödigt. Bara för att man samlar på sig erfarenheter garanterar inte att erfarenheterna är goda, eller att man lär sig någonting alls av dem. Så potentiellt kan man ha legat med 20 personer och ändå inte njuta alls eller veta vad man vill ha i sängen, eller så kan man ligga med en person man känner att man har en connection med och känna att det är helt rätt för att man har fantastisk kemi.
Så börja med att slappna av. Du har inget att skämmas över. Det är också alltid spännande och nervöst då man skall ligga med någon första gången, oavsett hur många gånger man har gjort det innan. Det SKA vara spännande. Och första gången man ligger med en ny partner är man ändå helt nya för varandra så det är alltid en ny upplevelse ändå.
Jag vet inte hur långt ni har kommit rent sexuellt och hur nära ni är att ha sex. Men jag tycker helt enkelt att ni avancerar i den takt som känns rätt för er. Huvudsaken är att ni njuter, så kommer det att sköta sig själv mer eller mindre. Se till att ordna med preventivmedel på förhand, så är det en sak mindre att stressa över sen. Jag tycket att du skall berätta för honom att du är oerfaren, det är som sagt inte någonting du skall skämmas över - och mycket möjligt så är han lika oerfaren själv. Oavsett hur många han skulle ha legat med så har han aldrig tidigare legat med DIG, så på det sättet är han ändå en nybörjare.
Det kan göra ont då man har sex första gångerna, men beroende på hur mycket du har bekantat dig med din egen kropp på förhand så kan det också hända att det inte alls gör det. Vissa blöder - andra gör det inte. Hur som helst så är det sällan någon störtblödning utan mera som en sparsam mens eller blodig flytning efteråt. Det är inte heller någonting man behöver skämmas över. Ha ett långt förspel innan, så att du känner dig så avslappnad som möjligt. Är du tillräckligt våt så går det också lättare för honom att komma in, vilket minskar risken för smärta och blödning.
Du undrar hur man gör, och det är ganska svårt att svara på. Mitt förslag är att du inte skall försöka låtsas som att du kan eller vet allting. Utan t god tid på dig, gör det långsamt och var medveten om vad du håller på med. Många gånger försöker människor som är osäkra och vill få det att verka som att de vet och kan allt dölja det genom att göra det snabbt - men då det kommer till sex är snabbt oftast inte så bra. Så se det som en upptäcktsfärd där du bekantar dig med helt nytt territorium. En helt ny kropp att lära känna och ta på och smaka på. Se inte på det som att du skall prestera, utan som att du skall vara vaken och uppleva allting. (jag tror att det många gånger är där framför allt tjejer gör en miss..).
Så ta det bara lugnt. Släpp känslorna av skam, du behöver dem inte. Fixa kondom(er). Sen tar ni det som det kommer. Långsamt och i lugn och ro. Var uppmärksamma på varandras signaler och kroppsspråk och försök att hållas kvar i stunden och inte oroa dig.
Jag önskar dig en god upplevelse, och många goda upplevelser efter det.
Kram
Tessi