Sex för första gången
13.03.2019
Hej! Jag är en kille på 14 år och jag fyller 15 år i September. Jag och en annan kille som är 18 år gammal har planerat för att ha sex i Juni i sommar. Skulle det funka om båda är med på det? Elias

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2019
Hej.
Där du bor är är skyddsåldern för sex 15 år, och med tanke på att din tilltänkta partner är myndig, d.v.s. över 18 år så rekommenderar jag att ni väntar tills du också är "byxmyndig". I din fråga framkommer inte hur ni har lärt känna varandra, och om ni har träffats i verkligheten eller t.ex. över nätet.
Anledningen till att det finns en skyddsålder på sex är att skydda unga personer (barn) från att bli utnyttjade av vuxna (personer över 18). Och OM situationen skulle vara den att ni inte har träffats i verkligheten utan endast över nätet så har du inte heller några garantier för att killen faktiskt är 18 år, han kan vara betydligt äldre än så.
Jag inser att detta inte är det svar du hade hoppats på. Men om killen är över 18 år så förväntas han också vara så pass mogen att han inte har sex med en person som inte är sexuellt myndig. Det skulle klassas som ett brott för honom att ha sex med dig, och då spelar det faktiskt ingen roll huruvida du "var med på det" eller inte.
Så vänta tills September, om han är värd besväret så kan han vänta.
Kram
Tessi