Sex mellan tjejer
01.12.2015
Hej! :)
Jag tycker att det finns allt för lite info på nätet om sex mellan tjejer och risker med sånt...
Jag skulle gärna vilja veta vilka risker som finns då man har sex med en tjej, t,ex då man slickar varandra, "saxar" eller fingrar varandra?
Hur lätt sprids sjukdomar och infektioner som t.ex. svamp?
Kan man sprida bakterier från munnen till tjejens underliv om man har munsex då den ena är förkyld (typ har ont i halsen?) och kan det ge besvär för den andra?
Ge gärna en övergripande blick på vad man bör tänka på och ha i minne och hur man ska gå till väga.
Ha de bra :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2015
Hej.
Absolut. Jag håller helt med dig om att det finns för lite info om sex mellan tjejer. Och rent generell finns det säkert mindre forskningar och texter om det än om t.ex. sex mellan killar. Men det betyder ju också att det finns rum för förbättring så nu skall vi försöka fundera lite på det.
Alltså, i princip löper man ju samma risk för smittor om man har sex med en tjej som om man har sex med en kille. Då det är slemhinnor och kroppsvätskor som är i kontakt så finns alltid risken för smittor. Dock är risken för smittor mindre om sexet utspelar sig mellan två tjejer än om det utspelar sig mellan en kille och en tjej eller mellan två killar, antagligen för att det trots allt är en mindre mängd "främmande" kroppsvätskor som kommer i kontakt med slemhinnorna.
Så om det är en tjej man inte känner som man skall ha sex med så skall man använda slicklapp, detta för att skydda sig mot smittor som herpes, HPV och Hepatit A. Har man ingen slicklapp så fungerar en uppklippt kondom lika bra.
Svampinfektion, som ju i sig inte är en könssjukdom men ändå en infektion i könet kan nog smitta då man saxar eller fingrar varandra, så om man har symtom på svampinfektion så är det kanske bra om man behandlar sig och sedan är lite försiktig med sexet tills man har blivit av med infektionen. Svampinfektioner är jättevanliga och oftast helt harmlösa. De kan bero på att fel bakterier får fotfäste i slidan och då måste man reda upp balansen där innan man blir bra igen. Från apoteket kan man receptfritt köpa olika mediciner som ghjälper mot svampinfektion. T.ex. Canesten-salva eller Diflucan tabletter. Då symtomen på svampinfektionen är över så är man igen redo att fortsätta :) och även om ens partner skulle bli smittad så är det oftast lätt att behandla en svampinfektion.
Jag tror inte att du behöver vara rädd att smittas med infektioner i underlivet trots att du blir slickad av en person som är förkyld. Men om personen ifråga har t.ex. blåsor i munnen i samband med förkylningen så skall ni kanske undvika att ha oskyddat sex eftersom det kan vara svårt att veta exakt vad blåsorna beror på.
Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. Bara att fråga pånytt om jag missade någonting :)
Kram
Tessi