Sex och onani
26.03.2019
Tjej på 15 år och har ingen pojkvän... men jag är sååå sugen på sex... är det normalt? Kan man onanera istället eller är det fel? Om man kan det så går jag inte ditekt till affären och köper en. Kan man göra egna eller är det farligt? Tips på vad?!
//en tjej med desperat behov

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2019
Hej,
Ja, i din ålder är det helt normalt att vara sugen på sex. Inget konstigt alls med det. Och jag tycker att onani är en väldigt god idé, dels för att du då lär dig vad du själv tycker att är skönt, och dels för att du då får använda din egen fantasi - där sexet går till precis på det sättet du själv vill.
Det finns inga nackdelar alls med att onanera, och det är någonting du kan göra helt utan hjälpmedel, d.v.s. bara med din hand, eller MED hjälpmedel. De föremål som oftast finns hemma som man kan använda sig av är duschen. se bara till att inte rikta strålen direkt in i slidan, utan endast mot klitoris och blygdläpparna. Vatten inne i slidan kan rubba pH-balansen och öka risken för infektioner.
Sen varierar det rätt mycket från person till person hur man tycker om att onanera, många gör det genom att smeka sig utanpå kroppen (d.v.s. klitoris och blygdläppar) medan andra tycker om att föra upp fingrarna eller något föremål i slidan. Använder man sig av ett föremål så måste man bara set till att föremålet är helt och rent och att inga delar eller kemikalier kan lossna från det.
I vissa större varuhus säljer RFSU små fingervibratorer (love buzz). Du kan bildgoogla på det så ser du hur de ser ut. Nackdelen är att det inte går att byta batterier i dem så de fungerar endast i 75 minuter varpå man måste köpa en ny. Ekonomiskt skulle det alltså vara smartare att genast köpa en "ordentlig" vibrator men problemet där är att du ännu inte är myndig och därför inte får besöka en sexshop eller beställa saker över nätet. Så mitt råd är att du börjar med handen eller duschen, och sedan vid behov kollar utbudet i ditt närmaste större varuhus.
Lycka till!
Kram
Tessi