Skavsår i fittan??
20.04.2018
Hej, jag har väldigt lätt för att bli påtänd av saker. Jag blir extremt lätt kåt, men när jag fingrar mig börjar det rinna typ vatten? som om jag skulle kissa på mig, är det normalt? och är det vanligt att bli kåt så lätt/ofta. Och kan man få skavsår på blygläpparna av att konstant göra om det typ? blyggis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2018
Hej,
Att man blir upphetsad eller kåt är ju oftast en positiv sak. Sexuell energi är en fantastisk drivkraft och någonting som får oss att känna oss starka och positiva. Så njut av det! Hur lätt eller ofta man blir upphetsad varierar från person till person, och även från period till period. Så bara för att du upplever det på ett visst sätt just nu behöver inte heller innebära att det alltid kommer att kännas så.
Du skriver att då du fingrar dig själv så börjar det rinna vatten, som om du kissar på dig. Kommer vätskan i samband med orgasmen eller redan tidigare? Hur ser vätskan ut och luktar den någonting? Jag tror på basen av det du skriver att det är frågan om s.k. "kvinnlig utlösning", d.v.s. att det i samband med orgasm sprutar ut ejakulat från små körtlar vid slidöppningen. Det är inte farligt eller onormalt, även om det inte heller är speciellt vanligt. Många tycker att det är väldigt upphetsande, och jag tycker att du skall försöka tänka på det som att det är en del av dig helt enkelt. Det är så just du fungerar - inte mer med det.
På blygdläpparna får man oftast inte skavsår även om man skulle onanera mycket eller ofta. Snarare så att det är vid slidöppningen man kan bli lite öm om man har penetrativt sex länge eller ofta. Men man brukar märka av då det börjar göra ont - och då kan man själv välja att lugna sig lite eller fortsätta - enligt hur det känns. Skavsår vis slidmynningen läkaer oftast snabbt bara man har god hygien.
Kram
Tessi