Tappar ståndet
16.10.2017
Hej!
Jag har problem att hålla uppe ståndet precis innan penetration. Har levt med min sambo i nästan 6 år. Hade detta problemet första gångerna vi hade sex, men då var jag bara galet nervös så det gick över. Börjar dock få problemet nu igen av oförklarliga skäl. Det har hänt enstaka gånger under årens gång men inte anmärkningsvärt många gånger. Nu är det dock hopplöst. Den är stenhård, jag stoppar in den, och efter kort stund så tappar jag ståndet. Jag tar ut den igen och börjar smeka mig själv och tjejen samtidigt, då blir den stenhård. Så stoppar jag in den och den slaknar igen. Det slutar oftast med att tjejen får runka av mig, det går hur bra som helst. Jag förstår inte vad problemet är. Oroligkille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.10.2017
Hej,
Eftersom du inte har problem med att bli hård, och att sedan bli det igen så tror jag inte att det finns någon fysisk orsak till det. Min gissning är därför att det nog beror mer på stress, vilket givetvis inte gör problemet lättare eller trevligare på något sätt. Jag har full förståelse för att det känns frustrerande för er då ståndet falnar, och det leder nästan oudvikligt till att man blir irriterad och tappar fokus.
Jag tycker att du/ni hanterar saken bra som ändå fortsätter att smeka varandra. Det sämsta man kan göra är att bara avbryta och ta det som ett nederlag. För jag tror inte att det är ett permanent tillstånd. Det bästa man kan göra är att, precis som ni gör, fortsätta att smeka varandra och vid behov avsluta på ett annat sätt.
Upplever du själv att du är mer stressad just nu? Det är trots allt den vanligaste orsaken till att man inte kan behålla ståndet. Och en viss stress skapas säkert av den livssituation ni befinner er i just nu, då tid och möjlighet till njutning inte alltid finns. Det sätter också en press på att det "måste" lyckas sen då man faktiskt "får till det".
Om du vill så tycker jag att du kan boka tid hos en urolog eller en allmänläkare som du kan diskutera saken med. Hen kan då undersöka dig för att utesluta att det inte finns någon fysisk orsak, vilket jag egentligen inte tror att det finns. Men det kan ändå vara skönt att höra det.
Efter det gäller det att fundera över om det finns någonting annat du är dtressad eller missnöjd över, och försöka hantera det. Men det kan fungera såhär i perioder (precis som det var i början av ert förhållande) och det behöver inte betyda att det alltid kommer att vara så. Ståndet är ju inte helt viljestyrt, så man har inte alltid kontroll över kroppens reaktioner. Min förhoppning är att ni fortsätter ha en avslappnad inställning till det, och att ni de gånger penetration inte fungerar fortsätter att tillfredsställa varandra på andra sätt. Om det i vanliga fall är du som har den mer "aktiva" rollen i sängen så kan ni försöka byta om, så att du är mer passiv och det är tjejen som tar för sig och styr - eller tvärtom ifall det vanligen är hon. Våga fantisera tillsammans om vad ni skulle vilja göra, kanske testa på nån ny grej som ni inte gjort förut och som skulle flytta fokus. Testa nya ställningar eller nya leksaker.
Jag vet givetvis ingenting om hur ett vanligt samlag mellan er två ser ut. Testa med att du ligger på rygg och hon gränslar dig. Då du är riktigt hård tar hon in dig - men bara väldigt kort. Sen drar hon sig undan och tillfredsställer dig/sig själv på ett annat sätt en stund, och sedan upprepar man grejen. Förhoppningen är alltså att du skall hållas hård den stund du är i henne, och även under "pauserna", och att du sedan efter ett tag är tillräckligt nära att komma för att till slut komma i henne. Förstår du hur jag menar? Vi kanske måste lära din hjärna nya tankemönster och positiva assosiationer. Våga testa nya grejer och berätta om saker ni skulle vilja pröva på.
Jag önskar er lycka till, och hoppas att ni har tålamod och upptäckarglädje, för jag tror absolut att detta problem kan lösas.
Kram
Tessi