Bashögtalare
29.09.2018
Hej, jag har en stor bashögtalare hemma som jag brukar spela högt på, kan man få hörsel skada av bas eller är bas så lågt så öronen inte tar skada, för ja vill verkligen inte få hörselskada.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.10.2018
Hej!
Det gäller nog att vara lite försiktig med alla sorters toner, både höga och låga, även om de lärde verkar vara mer ense om att diskant är farligare än bas. Men allt är relativt, mycket bas kan bli för mycket ljud och därmed skada. Faktiskt så råkade jag hitta ett diskussionsforum där de diskuterar detta. Jag brukar inte ha mycket tilltro till diskussionsforum när det kommer till pålitliga fakta, men ibland kan olika intressegrupper eller proffs"nördar" inom något visst ämne ändå nästan veta mer än de som borde veta. Exempelvis ett inlägg i tråden handlar ju också om att man inte ska stoppa huvudet bakom en subwoofer, så även av andras dumheter kan man lära sig något.
Nu kunde jag ju räkna upp decibel (nu menar jag måttenheten för ljud och inte vi, Decibel ;) ), men det spelar ingen roll ifall du inte har något att mäta antalet decibel med hemma. Men med rent och skärt bondförnuft kan du absolut rädda din hörsel: gör det ont så ska du sluta. Känns det obehagligt, så ska du sluta. Vill du instinktivt föra upp händerna till öronen för att skydda dem, så ska du sluta. Och dras inte med i idiotiska lekar som typ vem klarar av att lyssna på högst musik. Det har jag faktiskt personlig erfarenhet av - eller inte egen, alltså, men jag såg, när jag var ung, när två killar började tävla om vem som hade bäst och störst baslåda i bilen för bilstereon. De fick båda bestående hörselskador, och inte vet jag ifall någon av dem ens vann - däremot blev de båda panka av att satsa en massa pengar i utrustning, bygga baslådor sov.
Jag vet att det känns skönt när basen är så kraftig att dess dunk känns i bröstbenet och man kan nästan föreställa sig hur ljudet liksom blåser emot en, som i en tecknad film. Men det finns andra sätt att njuta av musik. Det här är helt enkelt på samma sätt som med så himla många andra saker i livet: gör inget dumt nu, så har du chansen att njuta resten av livet istället. Vissa hörselskador går över efter en stund eller en tid, men tyvärr inte alla. Och vissa hörselskador har en tendens att bli värre med tiden när man en gång fått dem. Så igen: bondförnuft.
Men enjoy the music, absolut! Det är en skatt här i livet man inte kan njuta för mycket av!
Kram, Liselott