En dröm
01.01.2023
Jag vet inte vad det är men det har hänt flera gånger att jag drömt om samma scener, att min pappa ropar på hjälp och att han håller på att dö, när jag drömmer den drömmen vaknar jag alltid till och kan knappt andas, får värsta ångesten och är kallsvettig och kan sedan inte somna om, jag vet inte vad det kan bero på? Oa

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.01.2023
Hejsan!
Det låter som en mycket jobbig dröm. Mardrömmar kan vara skrämmande, men man behöver komma ihåg att de inte är farliga, och du behöver inte oroa dig över att något som händer i drömmen ska hända på riktigt. Det är dock svårt att säga varför vi drömmer som vi drömmer. Inom psykologin har det funnits många olika teorier kring drömmar, men ingen har den exakta sanningen och all drömtydning ska tas med en viss nypa salt. Vill man försöka ”tyda” sina drömmar så kan man fundera över symboliken och känslorna i dem, och vad det betyder för en själv samt vad man i så fall kan lära sig om sig själv. Mardrömmar kan exempelvis säga en del om ens rädslor och dylika känslor.
Är man stressad eller oroad så är man också benägen att ha mer mardrömmar, så om man lider av mycket mardrömmar så kan det vara en idé att se över sin livssituation litegrann - samt om det finns något sätt att lugna sig mera innan man går och sova. Exempelvis genom att undvika skärmar, skriva om sin dag i några punkter i en dagbok, eller kanske till och med meditera en stund innan sovdags.
Att ta hand om sig själv överlag genom att se till att man äter regelbundet under dagen (för att undvika att man inte bara äter en massa just före man far och sover) och dricker tillräckligt med vatten under dagen är också små saker som man kan tänka på för att minska mardrömmar.
Hoppas att du snart slipper dessa jobbiga drömmar.
Kram, Kix