födelsemärke
19.02.2019
hej! jag är 14 år blir snart 15. Jag har fattar ett beslut att operera bort födelsemärke . den sitter på näsan jag känner mig ful med smink eller utan / med födelsemärken. Jag vet den är ingen farlig har jag fått höra på vårdcentralen.. Men de sa att de ska få se om de ska operera / men de kommer ej göra det. Eftersom den är inte farlig och har bedömts av en hudläkare.. jag undrar om det finns i Stockholm nå klinik som man kan operera där ( bor i Norrbotten) jag är 14 år. dessutom får jag av föräldrar att operera ....

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2019
Hej,
Eftersom vi finns i Finland så har jag inte direkt koll på vilka kliniker som gör vad i Stockholm, men många privatkliniker tar bort födelsemärken från ansiktet t.ex. med laser. Ansiktet är knepigt i den bemärkelsen att man inte gärna vill att det lämnar stora ärr där, och då är ibland laser bättre.
Men jag har svårt att tro att du behöver åka ända till stockholm för att få det gjort, utan antagligen kan det utföras på en klinik närmare dig. Kanske du kan be dina föräldrar om hjälp att kontakta en klinik i din närmaste stad och kolla upp om de kan hjälpa till?
Lycka till!
Kram,
Tessi