Gravid som 12 åring
02.08.2019
Hej. Jag fick veta för 2 veckor sen att jag va gravid och jag bestämde att jag ska föda det. Lite backstory; jag förlorade oskulden för 2 månader sen med min pojkvän (han är 15 år) och då använde vi kondom. Men sen för kanske en månad sen gjorde vi det igen...och då glömde vi kondomen och han kom i mig. Jag förstod nog inte riktigt då att det kan leda till graviditet så jag tvättade bara fiffin noga efteråt...men sen så när jag va på min årliga hälsoundersökning (då för 2 veckor sen) så fick jag veta att jag är gravid. Så min fråga är nu att hur ska jag göra när jag ska föda? Kommer det göra ont? Kommer jag att ha skolan på paus? Och saken är den att min pojkvän har lämnat mig också för dethära...för han vill att jag gör abort. Men jag skulle aldrig klara av det.
HJÄLP MIG !!! Alina
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
07.08.2019
Hej Alina,
Att föda ett barn gör ont, men man får alltid hjälp med smärtlindring under förlossningen.
Jag tycker det är väldigt viktigt att du pratar med dina föräldrar eller annan vuxen du har i ditt liv, så du får maximalt stöd av alla. Skolan behöver också bli involverad och ni behöver tillsammans med skolan göra en plan för dig, för troligtvis behöver du ta en paus från skolan under slutet av graviditeten och under barnets första levnadsår.
Du bestämmer själv vad du gör med din graviditet, om du behåller den eller gör abort! Dock tycker jag det är väldigt viktigt att du får prata med någon just nu, och att du känner dig trygg i att bli mamma. Du kommer att behöva människor och vuxna runt dig som hjälper dig!
Att killen bestämmer sig för att inte finnas i barnets liv, är hans beslut, men han kommer inte kunna neka att bli förälder och pappa. Han kommer, trots att han fysiskt inte vill finnas i barnets liv, vara tvungen att betala underhåll för barnet. Detta är även väldigt viktigt att han får information om. Jag tänker att det allra bästa vore om ni kunde träffas med killen tillsammans med vuxna så snart som möjligt, så ni kan prata om graviditeten och vad som komma ska.
Lycka till!
Kram!
Malin Wiik-Norrman