Coronavaccin och p-piller

12.06.2021
Hej decibel! Jag undrar om coronavaccinet kan öka risken för tex. blodpropp när man går på diza p-piller? Och frågar de när man ska ta vaccinet om man går på p-piller?
Tessi klippt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar

14.06.2021

Hej,

P-piller i sig ökar risken för blodpropp under den första tiden man äter dem, medan risken sedan sjunker risken igen då man ätit dem ett tag. Beroende på vilket vaccin man får så tror jag inte att risken för blodpropp finns med alla covid-vaccin.

Risken för blodpropp skall givetvis tas på allvar, men man skall också komma ihåg att risken för blodpropp är betydligt högre vid en normal graviditet än den är med p-piller eller med covid-vaccinet.

Jag tycker att du skall ta upp frågan med skötaren som ger dig vaccinet, för de har antagligen den nyaste informationen om det. Jag tycker att det är alldeles bra om du säger till att du äter p-piller, så vet de om det.

Kram,

Tessi

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Hej, har nu gått på p piller i ca 3 månader men min mage blir bara mer svullen. Har nu just mens så är inte gravid men funderar på varför min mage är så svälld, jag antar att det är pga p pillren för ...
Läs mera

Hej! Jag vill bli gravid. Jag och min pojkvän försöker skaffa barn. Jag har inga tidigare sjukdomar/problem med mensen. Men min pojkvän har chrons sjukdom sedan flera år tillbaka och äter en medicin v...
Läs mera

Hej!
Jag är en tjej på 17år och äter p-pillern zoely har gjort det nu ett halv år eftersom ja bytte från daylette som jag ätit sedan 2019 men har hoppat över två gånger att få mens nu för jag har int...
Läs mera

Hej

Hej!
Jag har en del finnar och haft det nu under 1 år tid, det går mycket i perioder när det kommer mer och mindre men jag blir aldrig av med det helt. Jag har varit till en hudläkare och fick några k...
Läs mera