Gluten- och laktosintelorans
21.03.2018
Hej! Jag undrar om jag kan ha gluten- och eller laktosintolerans. Jag undrar hur jag skall gå tillväga för att få reda på det. Är det bara att ringa till sin hälsocentral och säga att man vill att de testar en för det/skriver remiss? Hur går sådana undersökningar till och hur säkra är testresultaten?
Tack.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2018
Hej.
Ett sätt att ta reda på om man har gluten - och/eller laktosintolerans är ju att lämna bort det helt några veckor och se om det gör någon skillnad. Idag finns det väldigt mycket både laktos- och glutenfria produkter att välja mellan så man behöver inte känna att man går miste om någonting fast man inte kan äta det.
Ett annat sätt är precis som du skriver att testa det genom lab.prover. Det kan då handla om blodprover och/eller om belastningsprover. Man testar ofta laktosintolerans genom att göra en laktosbelastning. Det innebär att det tas ett blodprov, sedan skall man dricka en lösning som innehåller laktos och sedan tas det nya blodprover med en viss tidsintervall. Då kan man se hur kroppen reagerar på ämnena som man testas för.
Tyvärr är inte proverna helt säkra. Om jag tar mig själv som exempel så vet jag att jag reagerar på både laktos och gluten, medan mina prover inte visar att jag skulle ha någon egentlig intolerans mot dem. Jag märker direkt att jag mår dåligt av mjölkprodukter som innehåller laktos - medan jag kan äta laktosfria produkter utan problem. Jag väljer därför att äta både laktos- och glutenfritt eftersom jag då mår betydligt bättre, även om jag alltså inte har någon diagnos på det.
I vissa skolor t.ex. så krävs det läkarintyg för att man skall få glutenfri och laktosfri kost, och då brukar testerna tas. Men läkarna brukar nog skriva intyg även om testerna inte skulle visa någonting eftersom man oftast vet om det själv att man inte tål det. Det gynnar ju inte nån att man äter mat som man inte tål.
Om man lämnar bort laktos och gluten ur sin kost så kan det ta ett tag innan man märker resultat av det. Ibland kan tarmen vara väldigt irriterad om man har haft krånglig mage under en lång tid, och då kan det dröja lite innan det har reparerat sig. Så det lönar sig att ha tålamod, och att skriva en matdagbok, så är det kanske lättare att se sambandet. I matdagboken kan man skriva upp vad man äter, vilka tider och hur man mår. T.ex. om man har väldigt hård eller lös avföring eller om man har gasbesvär. Om man först skriver matdagbok i en vecka med "vanlig mat", och sedan lämnar bort laktos och gluten under t.ex. fyra veckor så brukar man kunna se samband, t.ex. att man efter fyra veckor (laktos och glutenfri) har mindre problem än man hade under den första veckan - då man ännu åt vanlig kost.
Så nu väljer du helt själv om du först vill testa på egen hand, eller om du kontaktar en läkare/din skolhälsovårdare för att få remisser till prover.
Lycka till och hoppas att dina problem lättar <3
Kram
Tessi