Osäker
18.04.2024
Hej, jag undrar om man får skicka naken bilder till en annan person på snap? Ifall båda vill det? Eller finns det nån åldersgräns? <33
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
18.04.2024
Hej!
Tack för din viktiga fråga.
För att man ska få skicka en nakenbild krävs det först och främst att båda samtycker till att skicka och ta emot bilden. Man får alltså inte pressa någon annan att skicka en nakenbild och man får heller inte skicka en nakenbild på sig själv eller någon annan till en person som inte gett sitt samtycke till att ta emot en sådan bild.
Det krävs också att båda är i samma ålder för att det ska vara okej. Om en person över 18 år skickar en nakenbild till en person under 16 år är det alltid ett brott och även om personen är över 16 år kan det i vissa fall också räknas som brott.
Även om bilderna skickats och tagits emot med samtycke räknas sparade nakenbilder av barn under 18 år som CSAM (Child sexual abuse material) som man tidigare kallade för barnpornografi. Man får alltså inte ha nakenbilder på sin telefon/dator av personer under 18 år även om man själv är minderårig. Man får heller inte sprida nakenbilder av en person som inte gett sitt samtycke till det, oberoende om personen är minderårig eller inte.
Bilder som skickas med samtycke mellan jämnåriga på snapchat är helt okej eftersom bilderna bara visas i några sekunder och inte sparas på telefonen. I det här fallet är det allra viktigaste att båda samtycker och att ingendera tar en screenshot(skärmdump) av bilden eller visar den för någon annan.
Jag förstår som sagt att man vill skicka och ta emot nakenbilder även när man är minderårig. Det kan kännas som ett säkert men samtidigt spännande sätt att vara intim med någon annan. Men kom ihåg att det tyvärr är allt för vanligt att känsliga bilder av minderåriga personer sprids bland deras jämnåriga och även bland vuxna. Därför är lagen ganska sträng med sånt här. För att skydda unga.
Med tanke på det du skrev i hemliga rutan behöver du nog inte oroa dig. Om allt kändes okej då och ingen av er sparat bilderna behöver du nog inte fundera mer på saken. Jag rekommenderar dock starkt att man inte visar sitt ansikte eller andra utmärkande saker när man tar en nakenbild av sig själv.
Kom ihåg att om dina nakenbilder/avklädda bilder spridits i någon form ska du alltid berätta för en trygg vuxen och gärna också ta kontakt med brottsofferjouren eller polisen eftersom det räknas som ett sexualbrott. Kom också ihåg att det inte är ditt fel ifall det händer och att du förtjänar hjälp och stöd i en sådan situation. Minns också att en vuxen människa aldrig får skicka en olämplig bild till dig eller pressa dig att skicka bilder. Då gäller det också att ta kontakt med polisen.
Hoppas det här var till någon hjälp. Om något lämnade oklart eller om du funderar på något annat få du alltid ta kontakt igen.
Kram <33
Rosanna