Tamponger
10.04.2024
Hej decibel
Det här känns väldigt pinsamt att prata om men jag har funderat på det under en lång tid.
Varje gång jag har försökt använda tamponger så fungerar det bara inte. Delvis så gör det ont hur jag än vrider och vänder på det och deliv så vill den bara inte längre in.
Varje gång någon nämner tamponger i skolan så skäms jag på ett sätt och när jag har nämnt det bland kompisar så säger det alltid att jag säkert gör något fel och vissa har till och med skrattat. Det känns som att ingen har samma problem som jag och jag har funderat flera gånger om jag bara är fel byggd.
Finns det något jag kan göra för att det skulle gå lättare att använda dem?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2024
Hej,
Jag skall börja med att konstatera att jag inte tror att det är något "fel" på dig, men det är helt rimligt att tro att vi alla är byggda lite olika så tampong är helt enkelt inte bekvämt eller optimalt för alla. Så är det bara. Om tampong skulle vara det bästa mensskyddet för alla tjejer så skulle det ju inte säljas något annat och det finns också vuxna kvinnor som tycker att tamponger inte känns bekväma eller som upplever att de inte får dem att sitta så att det skulle kännas bra, så det är ingenting du behöver känns dig "dålig" över. Med tanke på din ålder så är det faktiskt inte konstigt alls att tampong inte känns bekvämt.
Det är inte alltid lätt att börja använda tampong, det vet jag eftersom detta är en ganska vanlig fråga som kommer in hit. Du är långt ifrån den enda som tycker att det gör ont att försöka få in den eller som inte "lyckas" få in den. Försök att helt släppa stressen över att det är någonting du skulle "måsta" använda bara för att andra gör det. Försök att i lugn och ro - utan stress - bekanta dig med ditt underliv. Du kan ta en spegel till hjälp och titta, och känna efter med fingrarna. Sedan kan du lägga lite glidmedel eller parfymfri olja på fingrarna och testa att föra in ett finger i slidan. Om det gör ont så avbryter du och testar en annan gång istället. Musklerna som finns i underlivet är inte helt viljestyrda, det innebär att vi inte helt kan tvinga musklerna att slappna av fast vi försöker. Så om det har gjort ont tidigare då du har försökt föra in en tampong så är det naturligt att dina muskler spänns eftersom kroppen är förberedd på att det eventuellt kommer att göra ont. Dels kan det alltså bero på musklerna som är spända, men det kan också bero på att slidkransen, dvs själva slemhinnan innanför slidöppningen är spänd och denna övning brukar fungera oavsett.
Tanken att du i lugn och ro kan vänja ditt underliv vid att det inte behöver göra ont, och att musklerna får slappna av. Det kan hända att det kräver "övning" över en längre tid, men det är ju inte heller någon brådska. Sedan då ditt underliv inte längre spänner sig så mycket så kan du testa pånytt med en tampong (gärna en sådan dag då du blöder mera, så är det lite lättare att få in den för att det inte är så torrt.) Det kan hända att det då skulle gå lättare att få in tampongen - men det kan också hända att du fortsättningsvis kommer att tycka att det är obekvämt eftersom alla kroppar är olika.
Huruvida man använder tampong eller bindor eller menskopp eller menstrosor är en smaksak och de har alla olika fördelar och nackdelar. Man får respektera att alla kroppar är olika för det är på sätt och vis samma sak som med glasögon och linser - visst, linser är jättepraktiskt om man KAN använda dem, men alla kan inte det och då handlar det inte heller om att man nödvändigtvis skulle "göra fel" utan om att vi människor är byggda olika.
Många kramar,
Tessi