Vad ska jag jobba med
09.02.2024
Hej,
Förra året tog jag examen från en tre åring universitets utbildning, jag sökte den utbildningen för att jag kände att jobbet jag inte kom någonstans i mitt liv och ville bort från jobbet jag jobbade på innan. Hoppade nästan av några gånger men slutförde den tillslut. Har fortfarande inte fått något heltidsjobb inom det jag pluggat till och det verkar inte finnas mycket sånna jobb där jag bor om jag inte vill pendla cirka 2h enkel väg varje dag. Så just nu har jag ett deltidsjobb inom det enbart och känner att jag inte vet om det där detta jag verkligen vill jobba med. När jag läser om de jobb som ligger ute så ger det mig mer ångest då jag inte känner att jag passar in på beskrivningen av det dem söker..och ytterligare ångest får jag av att se att de i min klass lyckas så bra och har kommit bra mycket längre än mig.
Så vid sidan av allt detta och för att få in pengar har jag börjat jobba på min sambos pappas bondgård, där även min sambo jobbar, där allt är väldigt nytt för mig då jag inte har någon erfarenhet av det sen innan. Men jag tycker det är väldigt kul ju mer jag lär mig, och känner att jag kan komma att trivas med det. Problemet är där att många i min närhet har åsikter om att jag jobbar där då det är lite osäkert, och att jag borde jobba med det jag pluggat till istället. Deras argument är att vi kan göra slut och då står jag helt utan jobb och erfarenhet, vilket jag förstår..och jag vet inte då om jag vågar satsa på det. Vi har varit tillsammans i 10 år så det är ett stabilt förhållande.
Så jag vet inte vad jag vill eller vart jag vill komma med detta men känner att jag behöver lite vägledningen av nån annan än mina tankar..om jag ska försöka hitta ett heltidsjobb inom det jag pluggat och prova? Gå helhjärtat in och jobba på min sambos gård, men där kan jag också väldigt lite och känner mig ofta väldigt dålig eller värdelös, även om de säger att så inte är fallet..Eller helt börja om och börja jobba med något annat? Men då känns dessa år på universitetet helt bortkastade och som jag dragit på mig lån helt i onödan vilket inte heller känns bra.
Kan även tillägga att lönen på gården är väldigt mycket mindre än den jag skulle få om jag hittade ett jobb inom det jag studerat till..så vet inte om man även ska ha det i beräkning.
Tack för era svar på förhand. Julia

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.02.2024
Hej!
Tack för din fråga. Grattis till din utbildning, och kul att höra att du också får lära dig ännu flera nya grejer på gården där du jobbar! Fint att du har stöd från din partner och hens familj.
Jag ska försöka ge mina tankar på din text. En del av det kanske resonerar med dig, en del inte, men jag hoppas det ska hjälpa dig att komma vidare i egna funderingar.
För det första vill jag påminna dig om att inte jämföra dig själv så mycket med andra. Vi går alla vår egen stig och i vårt eget tempo, och det är svårt att veta hur folk har det sådär egentligen. Exempelvis så kan det ju hända att de som du jämför din karriär med jämför sig med det att du har lyckats få en fin och långvarig relation, som inte är alla förunnat.
Angående ångest över att inte passa in i en jobb-beskrivning; sällan passar någon helt hundra in i en sådan beskrivning, för de siktar ju så högt som möjligt med texten. Det skadar aldrig att söka i alla fall fastän man så att säga saknar några kriterier, om själva jobbet låter som nåt som man skulle vilja ha. Jag har själv varit med på anställningsintervjuer i egenskap av de som ska anställa, och det har varit ögonöppnande i att se vilken mångfald som söker, och att det faktiskt inte alltid är den med de mest uppenbara meriterna som man vill ha.
Kul att det känns roligt att jobba på gården, och när du är villig att lära dig så går det säkert bra framåt. Det viktiga här är att DU tycker det är kul, och det är ingen annans sak att lägga sig i vad du borde göra och inte (även om det kanske kommer från omtanke). Det är en bra sak att man vågar prova på lite olika saker genom livet.
Visst, det kan ju eventuellt hända att du blir utan jobb om det skulle ta slut med partnern, men sen igen – man kan bli utan jobb av yttre omständigheter VAD MAN ÄN JOBBAR MED. Exempelvis plötsliga nedskärningar i personalen, eller att ett ställe går i konkurs. Sen är det ju idag också vanligt att man byter bransch helt några gånger under livet. Så att tänka att nåt annat vore säkrare är faktiskt inte helt garanterat, utan kan vara något av en tankefälla. Likaså kan det vara en tankefälla att tänka att du lämnar utan erfarenhet om du jobbar på gården – du får ju erfarenhet där av att jobba på en gård! Man lär sig jättemycket om mångsidiga saker på en gård. Också om ansvar och problemlösning. Utan erfarenhet skulle du bli om du gjorde ingenting alls.
Jag tycker du ska fokusera mest på vad du själv vill, och vad som känns kul och bra för stunden. Inte fundera så mycket på yttre omständigheter. Du kan alltid ändra dig sen.
Angående denna mening ”Men då känns dessa år på universitetet helt bortkastade och som jag dragit på mig lån helt i onödan vilket inte heller känns bra”; jag kan riktigt bra förstå hur du känner såhär, men låt oss bryta ner det lite. Det är min personliga åsikt att det aldrig är onödigt att ha lärt sig något nytt, och man kan ha nytta av det när man minst anar det – även om det inte är omedelbart efter att man har lärt sig. Det att du ens HAR en universitetsutbildning ser också bra ut på papper om du söker jobb, även om det sen skulle råka vara något som inte är exakt samma bransch. Genom att du slutfört din utbildning trots att det låter som att det funnits en del motgångar på vägen, så har du dessutom kunnat ge dig själv en klapp på axeln för att du slutfört ett större projekt och varit envis i ordets goda bemärkelse. Din utbildning har alltså lett till personlig utveckling för dig, och antagligen en del självkännedom. Detta är också mycket värdefulla saker! Med lånet så kan jag förstå att det kan kännas en smula som att ”kasta pengarna i sjön” om du sen inte gör pengar tillbaka på utbildningen; men inte gör det ju situationen bättre heller ifall du skulle börja jobba med något som du inte riktigt känner för, bara för att du känner att du nu ”är tvungen till det”.
För att ännu säga några ord om att du skulle ha högre lön om du jobbade med nåt inom din utbildning – kom ihåg att räkna med vad det skulle kosta att pendla av och an, för att se om du sen faktiskt skulle lämna med mera pengar i handen eller inte.
Det här blev nu en rätt lång och lite flummig text, hoppas du ändå fick något ut av den. För att sammanfatta vilket råd jag personligen skulle vilja ge till dig så är det följande: Känn efter vad du faktiskt VILL göra nu. Vad känns roligt? Vad känns lockande? Vad känns lagom och inte för mycket? Gör mera av det. Du kan ju ändå fortsätta att följa med arbetsplatsannonserna, och skulle det dyka upp något som låter genuint spännande och inom din bransch i framtiden så kan du ju prova nappa på det och se vad som händer. Men det behöver inte ske omedelbart.
Lycka till med allt, och försök att andas ut och ge dig själv lite tid! :)
Kram, Kix