Inte fått min mens.
18.12.2018
Hej
Jag går på p-piller och har gjort det några månader. Denhär månaden har jag glömt att ta ett piller och har tagit det efter 36 timmar och nu har jag inte fått min mens kan det bero av det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej,
Eftersom du har fått vänta så länge på ditt svar (beklagar detta!) så kan det ju hända att din mens har kommit igång redan. Men även om den inte har gjort det så behöver du inte oroa dig.
Då man äter p-piller så styrs menscykeln av de hormonerna som man tillför genom pillren, så om den cykeln rubbas (så att man glömmer ett piller) så är det ganska naturligt att hela menstruationscykeln blir lite råddig. Så jag gissar att det att din mens är sen beror på att du missade ett piller. Sen beror det också lite på vilka piller det är du äter, med vissa p-piller är det ganska vanligt att mensen försvinner helt, och det behöver man inte heller oroa sig över. Den enda situationen du behöver oroa dig för är om du i samband med att du glömde ditt piller hade sex, för då finns det ju en risk att du kan vara gravid.
Så OM din mens nu har kommit så är det bara att pusta ut och gå vidare. Om mensen inte har kommit och du vet att du hade sex dagarna kring ditt glömda p-piller så tycker jag att du skall testa dig för att vara på den säkra sidan. Ett test kan du köpa från apoteket eller från butiken.
Kram
Tessi