Jag är 14år och har inga bröst
04.12.2019
Hej decibel jag är 14år och är HELT platt jag vet inte vad jag ska göra känner mig obekväm bland folk mina kompisar retar mig för det och jag kan inte säga ifrån En tjej på 14

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2019
Hej,
Jag blir ledsen av att läsa att du inte är nöjd med dig själv, och att du blir retad av dina kompisar för en sådan sak, det du skall komma ihåg är att det säger betydligt mer om dina "kompisar" än det gör om dig. Vad är det som får dem att tro att de har någonting alls med den saken att göra, eller att det är de som har rätt att avgöra vilken bröststorlek du borde ha??
Som du säkert vet så beror bröststorleken dels på genetiska faktorer och dels på miljö/livsstil. Om t.ex. dina kvinnliga släktingar har små bröst så är det rimligt att anta att inte du heller kommer att få jättestora bröst. Med tanke på din ålder så har du antagligen inte utvecklats klart ännu, så dina bröst kommer antagligen inte att se likadana ut om ett år. Sen påverkar det givetvis saken hur stor eller liten du är i största allmänhet, och om du tränar mycket. Tjejer som tränar mycket utvecklas ofta lite senare än sina jämnåriga - och eftersom din kropp i så fall är "i skick" så har du sannolikt inte lika mycket fettvävnad på kroppen.
Just i din ålder är det ganska stor skillnad från en tjej till en annan på hur fysiskt utvecklad man är. Vissa tjejer kan nästan se ut som vuxna medan andra ännu ser mer ut som barn - och det är inget fel på det. Sällan vill man vara den som utvecklas först eller sist, utan helst skulle väl alla vara någonstans mitt emellan men tyvärr så kan man inte välja det.
Det bästa du kan göra är att acceptera din kropp som den är just nu. Den kommer att ändra - men det går inte ätt säga när eller hur. Du borde vara den person som tycker allra mest om din kropp eftersom det är du som lever i den. Tala snällt till dig själv. Storleken på brösten är inte heller avgörande för hur attraktiv man är - det är oftast inte brösten som avgör det utan utstrålningen man har. Så om du utstrålar att du är nöjd så är det det som andra kommer att se - och nöjda personer är roligare att umgås med så genom att vara nöjd och avslappnad så kommer du att dra människor till dig.
Om någon skulle få för sig att kommentera din bröststorlek så tycker jag att du skall fråga dem varför de tror att de har någonting med den saken att göra, och varför det i så fall stör dem? Du kan öva på förhand vad du kan svara så kommer orden lättare då de behövs.
Lita på mig då jag säger att du är helt perfekt precis som du är. Sluta slösa tid på att vara osäker och jobba på att tycka om dig själv istället.
Kram
Tessi