Jag behöver hjälp...
04.12.2019
Jag fick min mens i somras (juni) och hade den i ca. 2 veckor. Efter det kom den inte förens augusti, sen hade jag den regelbundet i ca 3 månader. Och nu är den försenad med ca 13 dagar. Betyder detta att det är något fel eller är den bara oregelbunden? Och ifall den är oregelbunden, hur länge kommer den att vara de? ✌????❄️

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2019
Hej.
Det är helt normalt att mensen är oregelbunden, speciellt i din ålder eftersom din kropp inte ännu är färdig. Det finns inte heller något sätt att veta hur länge mensen kommer att vara oregelbunden, eller när den dyker upp nästa gång. Vissa tjejer har alltid regelbunden mens, vissa har oregelbunden mens någon gång och andra har oregelbunden ofta eller nästan jämt.
Om du inte har haft sex så behöver du inte oroa dig över att du skulle vara gravid, så då behöver du bara vänta och ge din kropp utrymme att utvecklas. Det låter helt normalt.
Kram
Tessi