Är jag för stor?
17.08.2020
Jag är en kille på 20 år, min snopp är typ 19,5 - 20 cm lång, beroende på vinkel på linjalen och hur hård jag är, och 14,3-14,5 i omkrets vid den största delen av snoppen, vilket också kan variera ibland. Jag har aldrig haft sex förut jag har alltid varit medveten om att jag har en stor snopp. Det som har hänt på senaste är att jag har läst mycket om att det finns problem med att ha sex med en storsnopp och att det är mer besvär än njutning och att i värsta fall inte går. Jag är en väldigt orolig person i vanliga fall och det här har inte gjort det bättre för mig. Jag förstår att det är nog en väldigt konstig sak att bekymra sig över då en stor snopp ska vara en bra sak i vårt samhälle men när jag har läst så mycket om hur det är så är det ju mer ett besvär än en njutning när man har sex. Jag måste använda RFSU XL kondom, det är den som passar mig bäst och sitter skönast, jag tycker det känns pinsamt att dra fram en kondomförpackning som är dubbelt så stor som dom vanliga. Tanken av om jag skulle ha sex med en tjej och hon blir skrämd av storleken och spänner sig gör mig väldigt orolig och lite arg på att jag har blivit som jag är. Jag tycker att det är fel att känna så när man inte har någon kontroll över hur sin kropp är men det blir så ändå. Jag håller just nu på att små dejta en tjej, hon är så otroligt sött, men ganska kort, grejen är att jag tycker om henne väldigt mycket men jag får bara känslan att sex skulle knappt skulle gå när hon är ganska mycket kortare än mig och jag som har typ ett monster i brallorna.
Såklart så finns det mycket tips av vad man ska göra när man är välrustad, och det är långt förspel och mycket glidmedel, men jag vet inte om det skulle vara tillräckligt med dom sakerna även ifall kvinnor ska kunna föda barn ut där ifrån. Nu på sensate har jag mätt snoppen ofta i förhoppning att jag kanske mätte fel och den är mindre än vad jag kommer ihåg, vilket är lite komiskt när man brukar göra det andra och väldigt hysteriskt då det händer flera gånger om dagen. Dessutom så känner jag mig inte som en så normal människa när jag har den här storleken. Det är ju bra att jag har läst på så mycket om det och är medveten om min storlek med att man ska ha tålamod, glidmedel och förspel, men det känns fortfarande inte lugnande för mig. Jag har också tappat suget på att försöka träffa någon flickvän eller förlora min oskuld när jag har läst om alla problem vilket inte alls känns så bra. Jag är en väldigt tålmodig och kärleksfull person så jag hade verkligen varit jätteförsiktig första gången jag har sex och inte hetsat om något och bara velat att min partner ska också får njuta och inte skada henne. Jag vill inte att det ska uppfattas som att jag sitter och tycker synd om mig själv (vilket jag kanske gör) att jag är född med en stor kuk men jag är bara så ängslig. Nu har jag gnällt tillräckligt över det vilket inte känns rätt att gnälla på när det finns nog en större osäkerhet bland grabbar som har en mindre snopp, men jag är en så orolig person och jag försöker bara ta hand om mig själv genom att förhoppningsvis få något lugnande svar från er.
Jag känner mig inte alls som rätt personlighet eller att vara född med den storleken jag har och jag vill gärna har ett seriöst bra svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.08.2020
Hej.
Jag tror att oavsett vilken storlek man har på sitt könsorgan så har man samma "rätt" att oroa sig, så det är inte någonting du behöver be om ursäkt för. Men det viktigaste oavsett storleken är att man förstår att sex är mer än bara penetration. Det finns för- och nackdelar med både att ha en stor eller liten penis, och din penis är för visso större än medeltalet men det innebär inte att du skulle vara onormal eller att sex per definition skulle behöva vara omöjligt eller svårt.
Precis som du skriver så framstår det ofta i vårt samhälle som att en stor penis skulle vara bättre än en liten - vilket jag inte heller håller med om. Det som påverkar saken i betydligt större utsträckning är inställningen hos personen som bär penisen. (Om du t.ex. har en liten penis och växer upp i tron att du därför är "omanlig" eller aldrig kommer att lyckas tillfredsställa någon så kommer det oundvikligt att påverka din självkänsla och därmed din prestation. Det jag alltså försöker komma till är att det väldigt långt är din egen uppfattning om din kropp och din manlighet eller attraktionskraft som avgör hur du är som sexualpartner - inte storleken på din penis.)
Precis som du skriver själv så är kvinnans underliv väldigt elastiskt - hon klarar av att bära och föda fram ett barn ur den öppningen. Omkretsen på din penis är inte så stor att det nödvändigtvis skulle vara problematiskt att genomföra ett samlag. Då det kommer till längden på din penis så är det i allra högsta grad någonting du själv kan påverka genom att kontrollera hur djupt in du stöter. Det kan hända att du får börja med att bara komma in en bit och genom kommunikationen med din partner hitta ett djup som funkar för er båda. Och precis som du skriver själv - långa förspel och glidmedel om det behövs.
Spontant tänker jag att oralsex kan vara svårare att få att funka genast, eftersom det är en större utmaning om penisen är stor. Men det är också någonting man lär sig om man är intresserad av att öva.
Du verkar vara en alldeles förnuftig och vettig kille, som förstår att sex handlar om att man har ett ansvar för den andras njutning. Jag är helt säker på att du kommer att göra allt du kan för att göra upplevelsen fin för henne - och förhoppningsvis är hon lika förnuftig som du och då kan ni tillsammans testa er fram och göra upplevelsen fin. Sex är inte någonting som du skall vara rädd för och det är jättesynd att din oro nu har påverkat din vilja att uppleva det. Jag tror inte nödvändigtvis att det kommer att bli några problem alls - och OM det skulle bli det så kommer de att lösa sig med tiden bara ni kommunicerar.
Jag tycker faktiskt att du låter som en förträfflig typ, som förstår att ett organ som är större än genomsnittet betyder att man måste ta hänsyn - det är ju någonting som ALLA borde göra i alla sexuella sammanhang, men långt ifrån alla förstår.
Det kommer att bli helt super. Oroa dig inte.
Kram
Tessi