Förhud
20.12.2018
Hej, jag hade samlag med en kille och undrar om det är onormalt att hans förhud inte går ner över ollonet, ska det vara så eller borde han egentligen göra något åt saken? Vi träffas nog ännu så vill bara veta om det ska vara så eller om har borde göra något åt saken, Tack för svar :) Kissen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej,
Det låter precis som du skriver som att han har för trång förhud. Huruvida han behöver göra någonting åt saken eller inte beror egentligen på om han har problem av det eller inte. Ett problem kan t.ex. vara smärta vid samlag, eller upprepade infektioner under förhuden. Om killen tycker att det är smärtsamt att dra förhuden tillbaka, eller om det helt enkelt inte går så finns det nog anledning att göra någonting åt saken.
OM han själv upplever att det är ett problem så tycker jag att han skall kontakta hvc så att han får träffa en läkare. Vid behov kan läkaren skriva ut en salva som kan hjälpa lite, eller så gör de ett litet ingrepp där de opererar bort en del av förhuden för att den inte skall vara för trång.
Lycka till.
Kram
Tessi