Hård knottra på testikeln
29.11.2016
Hej!
Jag har en liten hård "knottra", kanske någon slags cysta, på vänstra testikeln. Kanske en millimeter i diameter t.o.m. lite svår att hitta. Tror den är på bitestikeln men är inte säker. Men den är riktigt hård och öm vid beröring. Vad kan denna vara? Jag är lite orolig över om den är farlig eller inte. Har inga andra symptom, inte sjukt någon annanstans som skulle relatera till denna. Jag skulle gärna gå och kolla upp den, men vart ska jag vända mig?
//20 årig kille, vasa, studerande -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2016
Hej.
Det är svårt för mig att veta på basen av det du skriver vad den hårda knottran är, men eftersom den är öm, och bekymrar dig så tycker jag precis som du att det skulle vara bra om du blev undersökt av en läkare.
Du kan nu antingen vända dig till din egen hälsocentral och boka en läkartid där, eller så kan du via din skolhälsovårdare/studenthälsan  få en läkartid till skolläkaren. Om du redan är i arbetslivet så kan du kontakta företagshälsovården eller boka en tid direkt till en urolog vid någon privat läkarstation, detta besök skulle dock kosta mer. Någon större skillnad i hurudan service du får på de olika ställena skulle jag ändå inte tro att det är. Så det är bara att ringa och styra upp det, så kan du andas lättare sen.
Bra att du gör någonting åt saken!
Kram
Tessi