Känsligt ollon!
08.09.2022
Hej!
Jag gjorde en förhudsoperation för ca 2 veckor sedan. Gjorde det pga av trång förhud har då aldrig kunnat dra tillbaka förhuden och notera att jag är 17 år!
Operationen gick bra inget fel alls med tiden börjar stygnen bli vita vilket ska vara bra antar jag. Problemet är i sig att jag inte kan gå me kalsonger alls för det gör så pass ont o har ont bakom ollonet så kallad (sträng) har testat med salvan som jag fått av läkaren men hjälper inget i sig. Jag har vart utan kalsonger i halv vecka nu och testade med kalsonger idag och går inte alls utan att det gör så ont! Jag badar i badkar för att tvätta men kan inte duscha NORMALT för de gör även ont vattnen rör ollonet!
Hur ska jag minska ömt/känsligt ollon? vore väldigt tacksam om jag kunde få svar och även hjälp!!! Tony

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.09.2022
Hej,
Det du beskriver är inte alls ovanligt. Då förhuden har varit väldigt trång så har den ofta helt omslutit ollonet och på så sätt bidragit till att ollonet hålla väldigt känsligt. Sedan då förhuden avlägsnas så är ollonet och strängen plötsligt alldeles bara och då kan det upplevas som obehagligt eller smärtsamt som i ditt fall. Jag förstår att det just nu känns skrämmande och lite hopplöst men det kommer att bli bättre!
Det är ännu bara två veckor sedan din operation, så det är helt rimligt att det ännu är lite ömt och svullet efter själva ingreppet. Försök att slappna av och låta det ta tid. Du kan mycket väl fortsätta att sitta i badkar för att hålla penisen ren tills stygnen och såret har återhämtat sig. Sedan då såret är läkt kan du sakta börja träna på försiktig beröring av ollonet. T.ex. att massera det försiktigt med en olja, och att duscha så att penisen vänjer sig med friktionen av vattenstrålarna. Till en början kan det kännas obehagligt som i ditt fall men med tiden kommer ollonet att bli mindre känsligt.
Mitt råd är alltså att just nu, medan läkningen ännu pågår att göra det som behövs för att du inte skall uppleva smärta, men att sedan då såret har läkt sakta börja utsätta ollonet för beröring så att det desensibiliseras. Du skall inte heller tveka att ta kontakt med läkaren som opererade dig eller med en ungdomsmottagning om du känner att du behöver stöd. Det är ju därför de finns.
Kram,
Tessi