Ådror
10.07.2014
Hej, allt eftersom jag har blivit äldre så har jag fått mer och större ådror på min penis vid erektion. Är det så det blir när man blir äldre, eller är det något annat? ..

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.07.2014
Hej..!
Jo, det är nog troligen helt normalt att man får mera synliga blodådror på penis när man gått igenom puberteten. Nu är våra sexualrådgivare på semester, så jag kan inte få det här bekräftat, men jag har hört det förr inom sexualundervisningskurser vi ungdomsinformatörer gått. Om vår info är rätt, så beror det i så fall åtminstone till största delen på träning. Snoppen består inte av muskler, utan av så kallade svällkroppar. När man blir sexuellt upphetsad som kille, så strömmar blod till de tre svällkropparna och då blir de mer svullna, styva och lyfter upp snoppen. Den kan bli både grövre och längre av att de här svällkropparna fylls med blod. Sker det relativt ofta, så blir blodådrorna ofta starkare och grövre, ungefär som om man skulle använda en viss muskel mycket - och syns alltså tydligare, eftersom man inte har något underhudsfett på snopp och pung.
Så högst troligen är det här ingenting alls att oroa sig för (eller få komplex för för den delen, du är knappast ensam). Bara allt funkar som det ska och inget gör ont, så är det lungt!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott