Är det farligt att runka på samma ställe?
20.06.2023
Det har blivit rött på min baksida av penisen för att jag drar för hårt antar jag eller att runkar mycket. Jag onanerar 1 gång varje dag, det är fortfarande rött. Ska jag sluta runka? Eller bara runka en gång varje vecka eller nått sånt. Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2023
Hej,
Det är inte farligt att runka, även om du skulle göra det alla dagar. Om man tar i väldigt hårt eller håller på länge så kan det hända att man får "skavsår" eller att det uppstår irritation i huden som det har gjort i ditt fall, men det brukar gå över ganska snabbt. Det du kan göra nu är att se till att tvätta penisen med vatten alla dagar så att huden är ren, och att använda glidmedel då du runkar för att minska på friktionen. Om det skulle uppstå smärta så kan du försöka minska lite men i största allmänhet är det nog riskrfritt att runka.
Kram,
Tessi