Är omskärelse ett alternativ?
20.07.2015
Hej! Jag har redan läst flera olika artiklar som handlar om ämnet, men min situation är lite annorlunda än de andra fallen.. När jag var yngre fick jag en förhudsoperation som skulle tillåta mig att dra min trånga förhud över ollonet! Jag kan redan säga att jag är sjukt missnöjd med operationen! När penisen är slak kan jag dra förhuden över ollonet med lite våld! Därför får jag det inte tvättat där så ofta eftersom det tar lite sjukt. När penisen är hård får jag bara en liten del av penisen synlig fastän jag tar i. Det tar sjukt. Allt detta har lett till att jag har ett känsligt ollon. Det tar inte sjukt ifall jag runkar med handen och drar förhuden över ollonet! Men ifall jag stoppar penisen inuti någonting, tar det sjuk! Jag har dessutom läst online att man inte bör ha sex om man har trång förhud. Jag minns i hälsokunskap, sade läraren tydligt att förhuden måste dras tillbaka över ollonet för att man ska kunna lägga på kondom ordentligt! Allt detta har lett till att jag vill bli omskuren! Vanlig förhudsoperation funkade klart och tydligt inte och jag vill få det gjort ordentligt den här gången! Är det lagligt i Finland? Vem är det man ska kontakta? Borde man gå till skolhälsovårdaren? Kostar det? Och snälla predika inte om att man borde använda bassalva och tänja ut förhuden! Såna metoder visar inte resultat för mig! TightTiger

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.07.2015
Hej TightTiger!
Nej, det är klart att det inte ska ta sjukt, varken att ha sex/onanera, dra tillbaka förhuden för tvätt eller att man ska ha sjukt ollon på grund av för tight förhud! Så naturligtvis ska du få det åtgärdat. Det var säkert tanken med den första operationen också, men det kan vara svårt att förutspå hur en kille utvecklas under puberteten. Vi funderar här att kanske det lönar sig att gå först till skolhälsovårdaren, få en remiss till skolläkaren som i sin tur kan ge remiss till en urolog eller kirurg på närmsta sjukhus. (Klart att det går att gå direkt via en allmänläkare på HVC också.) Där kan ni tillsammans sedan fundera på vad som vore bäst just för dig - och omskärelse ska nog inte vara något problem om det är det som behövs. Omskärelse är nog lagligt i Finland än så länge (artikel på Yle om det), även om det varit en hel del debatt om det moraliska i rituell omskärelse av religiösa skäl på bebisar och småpojkar.
Läkaren du pratar med berättar sedan hur allt går till och säkert är det bara frågan om dagkirurgi, så det behöver kanske inte vara så omständigt. Eftersom förhuden är funktionellt störande för dig är det också mycket möjligt att du får det gratis eller delvis ersatt av FPA - men det vet nog läkaren. Går du privat, tex till Mehiläinen kostar det mer, men kan säkert ske snabbare (sjukhus kan ju ha köer på liknande ingrepp).
Men tveka inte, en fungerande förhud är ju ändå en så stor förutsättning för din sexualhälsa!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av bla tidigare svar av sexualrådgivaren på liknande frågor)